„Akademik Czerski” po miesi¹cu pobytu w niemieckim porcie Mukran na wyspie Rugia- bazie logistycznej „Nord Stream 2” - p³ynie do Kaliningradu, wynika z danych portalu œledzenia ruchu statków Marine Traffic.
Czytaj tak¿e: Kolejna firma porzuca Nord Stream 2. To potê¿ny cios
W paŸdzierniku jednostka przez kilka tygodni cumowa³a w pobli¿u Kaliningradu, naprzeciw Mierzei Kuroñskiej, gdzie pracowa³ rosyjski statek dostawczy Finval. Pod koniec paŸdziernika „Akademik Czerski" skierowa³ siê na Rugiê, a wraz z nim kilka innych rosyjskich statków towarzysz¹cych, które mia³y uczestniczyæ w dokoñczeniu ostatnich 160 km gazoci¹gu - „Artemis Offshore”, „Ostap Szeremet”, „Finval” i „Umka”.
Na pocz¹tku listopada „Artemis Offshore" i „Ostap Szeremet" wróci³y do ??Rosji, a w czwartek wieczorem „Akademik Czerski" równie¿ wzi¹³ kurs na Kaliningrad. Wed³ug danych Marine Traffic statek przyp³ynie tam w sobotê - 28 listopada.
Nord Stream 2 przewiduje budowê dwóch gazoci¹gów o ³¹cznej przepustowoœci 55 mld m szeœc. Od 19 grudnia inwestycja objêta jest amerykañskimi sankcjami. Kilka razy by³y ju¿ one rozszerzane i obecnie obejmuj¹ nie tylko statki do uk³adania rur, ale te¿ ubezpieczycieli, dostawców sprzêtu i wykonuj¹cych modernizacjê pod k¹tem dostosowania do projektu. W tym tygodniu z udzia³u w Nord Stream 2 wycofa³a siê norweska firma Det Norske Veritas — Germanischer Lloyd.
??Jej praca polega³a na przegl¹dzie dokumentacji i weryfikacji prac budowlanych pod k¹tem zgodnoœci z normami. Dzia³ania te obejmowa³y monitorowanie testowania i przygotowania sprzêtu u¿ywanego na statkach podczas uk³adania gazoci¹gu. Firma mia³a równie¿ wystawiæ certyfikat zgodnoœci po pomyœlnym zakoñczeniu budowy.
Po wycofaniu siê g³ównego wykonawcy - szwajcarskiego Allseas - mo¿liw¹ opcj¹ ukoñczenia Nord Stream 2 jest wykorzystanie „Akademika Czerskiego". To jedyny statek w Rosji, który posiada nowoczesny system dynamicznego pozycjonowania, umo¿liwiaj¹cy precyzyjne uk³adanie rur na dnie mórz, bez koniecznoœci u¿ycia kotwic niszcz¹cych morski ekosystem. Od 2015 r. statek nale¿a³ do Gazpromu a dok³adniej do spó³ki Gazprom Flot, poprzez kontrolowany przez gazowy koncern fundusz STIF z Samary. W lipcu jednostka znik³a z wykazu maj¹tku Gazpromu.
Drugim kandydatem by³a prywatna barka kotwiczna „Fortuna", która obecnie znajduje siê w Wismar w Niemczech. Jednak firma MRTS - najwiêkszy rosyjski specjalista w pracach podmorskich i dzier¿awca barki, wczeœniej zdecydowa³, ¿e nie bierze i nie zamierza braæ udzia³u w uk³adaniu gazoci¹gu.