Znalezienie interesującej oferty pracy często zajmuje nawet kilka tygodni. Jednak, gdy w końcu udało nam się znaleźć coś odpowiedniego, a nasze doświadczenie jest wystarczające, to pozostaje skontaktować się z potencjalnym przyszłym pracodawcą. Jak to zrobić, co powinna zawierać odpowiedź na ofertę pracy?
Dokładne zapoznanie się z ogłoszeniem
Pierwsze co należy zrobić przed odpowiedzią, to zweryfikować czy ogłoszenie nie jest podejrzane. Pisanie odpowiedzi zajmuje zwykle trochę czasu, więc zanim do tego przejdziemy, to warto sprawdzić, czy czas, kolokwialnie pisząc, nie pójdzie w błoto.
Warto więc sprawdzić, czy podane są prawidłowe dane firmy, takie jak jej adres (warto zlokalizować firmę online), numer telefonu, czy dane osoby prowadzącej rekrutacje. Jeśli cokolwiek jest podejrzane, to możemy potraktować takie ogłoszenie jako z góry stracone. Jeśli jednak zależy nam na pracy, to na takie ogłoszenie możemy odpowiedzieć mniej profesjonalnie, w krótszym czasie i poczekać na odpowiedź. W takim wypadku nie warto robić sobie szczególnej nadziei, bo szansa, że pracodawca zaniedbał staranny opis, są po prostu małe. Taki problem występuje głównie na darmowych portalach z ogłoszeniami.
Jeśli jednak ogłoszenie jest na przeznaczonej do szukania pracy stronie, to możemy założyć, że każde jest realne, ponieważ ogłoszenia przechodzą przez moderacje. W takim wypadku, przed odpowiedzą, należy dokładnie sprawdzić, czego oczekuje pracodawca, jakie dokumenty przygotować, oraz jakiej formułki dotyczącej przetwarzania danych osobowych, powinniśmy użyć w naszym CV.
Pierwszy kontakt
Zwykle pierwszy kontakt odbywa się za pomocą maila, a dopiero na kolejnych etapach rekrutacji pojawia się telefon, czy nawet rozmowa wstępna video.
W mailu najważniejszy jest poprawy tytuł oraz wszystkie wymagane w procesie rekrutacji załączniki. Często zdarza się, że oferta zawiera informację, jak powinniśmy zatytułować maila i powinniśmy bezwzględnie tego przestrzegać. Jeśli chodzi o załączniki, to koniecznie należy dodać wszystkie, bo korygowanie tego drugim mailem niemal od razu przekreśla nas w procesie rekrutacji. Załączniki powinny być przesłane we wskazanym przez pracodawcę formacie, a jeśli nie wskazał oczekiwanego formatu, to powinien być to PDF nazwany naszym imieniem i nazwiskiem.
Jeśli pracodawca nie podał oczekiwanego tytułu, to zwykle będzie nim nazwa stanowiska lub numer ogłoszenia na danym portalu.
Pierwsza wiadomość powinna być pisania w tonie formalnym, krótka i konkretna. Należy zacząć od zwrotu grzecznościowego, np. „Szanowni państwo,” a następnie w krótkiej formie nawiązać do ogłoszenia i wyrazić chęć uczestnictwa w procesie rekrutacji na dane stanowisko. Wiadomość naturalnie kończymy zwrotem grzecznościowym i podpisem, zwykle: „Z poważaniem, Imię i Nazwisko.”