
Senny pocz¹tek roku nie powinien nikogo zmyliæ, zapowiada siê dobry rok.
Pierwsze 10 dni stycznia zakoñczy³o siê blisko 30-procentowym spadkiem rejestracji samochodów ciê¿arowych o dmc powy¿ej 3,5 tony, do 249 samochodów, wynika z danych Polskiego Zwi¹zku Przemys³u Motoryzacyjnego. Wzros³y jednak dzienne rejestracje z 58,8 do 62,3 auta.
Grudzieñ zakoñczy³ siê 45-procentowym wzrostem rejestracji samochodów ciê¿arowych o dmc powy¿ej 6 ton, a w ca³ym 2020 roku rejestracje siêgnê³y 20,3 tys. pojazdów, o ponad 27 proc. mniej ni¿ w 2019 roku.
Po bardzo dobrych czterech ostatnich miesi¹cach 2020 roku importerzy ciê¿arówek przygotowuj¹ siê na dalsze wzrosty. Wskazuj¹, ¿e przy flocie ponad æwieræ mln ciê¿arówek, naturalny stopieñ wymiany powinien oznaczaæ rejestracjê ka¿dego roku 25 tys. samochodów ciê¿arowych. Wilhelm Ro¿ewski Volvo Trucks Polska szacuje wzrost rynku o ok. 20% wzglêdem 2020. – Oznacza to, ¿e 25 tys. rynek raczej jednak nie przebije – uwa¿a Ro¿ewski.
Tak¿e lider polskiego rynku, DAF, spodziewa siê dobrego roku. Dyrektor marketingu w DAF trucks Polska Zbigniew Ko³odziejek uchyli³ siê od podania liczby zamówionych aut. – Mogê jedynie powiedzieæ, ¿e mamy bardzo dobry portfel zamówieñ, z mocnym naciskiem na „bardzo” – zaznaczy³ Ko³odziejek.
Kosztowny we wdro¿eniu Pakiet Mobilnoœci sprzyja flotom, podobnie jak brexit, który wprowadza formalnoœci trudniejsze do przejœcia dla ma³ych podmiotów. Spowodowane brexitem kolejki na granicach wymusz¹ podniesienie stawek, co wp³ynie na ceny transportu w ca³ej Europie.
Ko³odziejek szacuje, ¿e po³owa klientów powiêksza floty. – Rozszerzaj¹ flotê ci, którzy robi¹ kabota¿ i transport do Wielkiej Brytanii. Floty rosn¹ o dziesi¹tki samochodów. PrzewoŸnicy licz¹ na dalszy wzrost stawek – przekazuje Ko³odziejek.
Ubieg³oroczne zawirowania rynku lepiej znios³y du¿e firmy, st¹d roœnie udzia³ flot w sprzeda¿y. Floty powiêkszaj¹ m.in. Jas-FBG, Sachs Trans. Ta ostatnia kupi³a 111 ci¹gników nowego modelu MAN z silnikami o mocy 510 KM, najwiêkszymi kabinami i niskim siod³em. Dostawy rozpoczn¹ siê od lutego. – Wszystkie s¹ w 2-3 letnim wynajmie, bêd¹ jeŸdziæ z naczepami Wielton, których zamówiliœmy 120 sztuk. Dostawy potrwaj¹ do koñca tego roku – informuje cz³onek zarz¹du Sachs Trans Marcin Sachs. – Na koniec roku planujemy powiêkszyæ flotê do 380-400 aut, a w 2022 roku przekroczymy 0,5 tys. aut – dodaje Sachs.
Sachs Trans przewiduje nawet rozwój us³ug transportu ponadnormatywnego i zakup dwóch modu³ów o ³adownoœci 250 ton ka¿dy.
Nawet je¿eli Sachs Trans jest wyj¹tkowo szybko rozwijaj¹c¹ siê firm¹, to i tak znaczenie flot bêdzie ros³o tak¿e z powodu tworzenia grup zakupowych. Takie firmy jak Regesta, Kenig, Chomar stworzy³y grupê zakupow¹ o potencjale ponad tysi¹ca aut.
Kwitnie tak¿e rynek aut wtórnych. Po zamkniêciu fabryk przewoŸnicy oczyœcili place, na których od lat zatyka³y ciê¿arówki powracaj¹ce z wynajmów. – Segment samochodów z drugiej rêki ma siê i mieæ siê bêdzie doœæ dobrze, czyli ciê¿arówki nie powinny zalegaæ na placach – stwierdza Ro¿ewski.