
Od 1 kwietnia wszyscy pasa¿erowie przylatuj¹cy do Dominikany bêd¹ musieli wype³niæ formularz e-ticket, i to dwa razy. Wprowadzenie elektronicznego rejestrowania podró¿nych rz¹d tego kraju uzasadnia walk¹ z koronawirusem.
Nowa deklaracja to jednoczeœnie informacja o stanie zdrowia podró¿nego, deklaracja celna i miêdzynarodowa karta wjazdowa w formie elektronicznej – informuje Urz¹d ds. Turystyki Republiki Dominikañskiej.
W okresie przejœciowym, czyli do 31 marca, do kraju bêdzie mo¿na wje¿d¿aæ na podstawie dokumentów w wersji papierowej. Od 1 kwietnia akceptowana bêdzie ju¿ tylko deklaracja elektroniczna.
– Od momentu wprowadzenia systemu e-ticket w listopadzie 2020 roku testujemy tê platformê i analizujemy opinie pasa¿erów, którzy z niej skorzystali – mówi cytowany w komunikacie minister turystyki Dominikany David Collado. – Przeprowadziliœmy szkolenia, wprowadziliœmy aktualizacje i zmiany, by 1 kwietnia nie by³o ¿adnych problemów.
By wype³niæ kartê, trzeba wejœæ na stronê eticket.migracion.gob.do która ma kilka wersji jêzykowych (angielsk¹, hiszpañsk¹, francusk¹, niemieck¹, w³osk¹, portugalsk¹ i rosyjsk¹). Nale¿y podaæ numer paszportu, miejsce zamieszkania i adres pobytu w Dominikanie, a tak¿e ogólne informacje celne i wype³niæ deklaracjê zdrowia. To samo musz¹ zrobiæ przed wyjazdem. By zaoszczêdziæ czas, mo¿na zrobiæ to na 72 godziny przed rozpoczêciem podró¿y i wydrukowaæ lub zrobiæ zrzut ekranu z kodem QR. Przy wyjeŸdzie kody nie bêd¹ ponownie skanowane – s¹ jedynie potwierdzeniem, ¿e deklaracje zosta³y wype³nione prawid³owo.
Rodziny mog¹ wype³niæ jeden formularz, podaj¹c w nim dane ka¿dego pasa¿era (maksymalnie 7 osób). Karty migracyjne i zdrowia musz¹ byæ wypisane dla doros³ych i dzieci, deklaracja celna tylko przez doros³ych – po zakoñczeniu procedury system poda jeden kod QR dla ca³ej rodziny.
Jeœli ktoœ nie wype³ni formularzy przed przylotem, mo¿e to zrobiæ na lotnisku w Dominikanie – tamtejsze porty zapewniaj¹ darmowy dostêp do internetu bezprzewodowego. Najwa¿niejsze, by dope³niæ obowi¹zku zanim podejdzie siê do odprawy celnej.