Poland

Łukaszenka chce budować port w Rosji. Z kredytu na elektrownię atomową

Ten artyku czytasz w ramach bezpatnego limitu

W piątek przywódca białoruskiego reżimu Alaksndr Łukaszenka zaproponował Aleksandrowi Drozdienko, który jest gubernatorem obwodu leningradzkiego, budowę wspólnego portu do eksportu białoruskich towarów, głównie paliw.  

"Wszystko, co zaoszczędzimy na elektrowni atomowej, która jest budowana z kredytu z Rosji, jesteśmy gotowi wydać na port [w obwodzie lenigradzkim]" - zaproponował Łukaszenka, cytowany przez białoruską rządową agencję prasową BiełTA. 

Na budowę elektrowni atomowej w Ostrowcu Białoruś dostała od rządu Rosji 10 mld dol. kredytu, co miało pokryć 90 proc. kosztów inwestycji. Jednak w zeszłym roku Łukaszenka ogłosił, że budowa elektrowni w Ostrowcu będzie kosztować tylko ok. 7 mld dol. 

Na złość Litwie

Pod koniec sierpnia Litwa, Łotwa i Estonia nałożyły sankcje wizowe na 30 urzędników reżimu Łukaszenki za przemoc wobec Białorusinów, protestujących przeciwko sfałszowanym wyborom prezydenckim. Na tę czarną listą państwa bałtyckie wpisały też samego Łukaszenkę. 

Państwa bałtyckie postanowiły też blokować import energii elektrycznej z Białorusi po uruchomieniu elektrowni atomowej, budowanej tam przez Rosjan.

W odwecie przywódca białoruskiego reżimu zapowiedział, że przerzuci do portów Rosji eksport białoruskich towarów, obsługiwany teraz przez porty państw bałtyckich, a przede wszystkim przez Kłajpedę na Litwie. Zgodnie z tym planem białoruskie paliwa byłyby eksportowane z portu Ust-Ługa pod Petersburgiem. Tę koncepcję Łukaszenka omawiał z prezydentem Rosji Wadimirem Putinem i rosyjskim premierem Michaiłem Miszustinem. 

Białoruś strzeli sobie w stopę

Obecnie Białoruś eksportuje ok. 6 mln ton paliw rocznie przez porty państw bałtyckich. A ponadto przez port w Kłajpedzie wysyła w świat ok. 10 mln ton nawozów potasowych rocznie. 

Agencja Interfax podkreśliła, że to wynika z kalkulacji ekonomicznych. Bo stawki opłat za przeładunki w portach bałtyckich są ponad dwa razy niższe niż w portach Rosji. I przeładunek 1 tony paliw w rosyjskim porcie Ust-Ługa kosztowałby Białoruś niemal 1 tys. dolarów drożej niż w portach bałtyckich. 

A eksport nawozów potasowych przez Kłajpedę jest jeszcze bardziej opłacalny dla Mińska, bo Białoruś ma 30 proc. udziałów w terminalu w tym litewskim porcie, który zajmuje się przeładunkami takich nawozów. 

O konkurencyjności bałtyckich portów świadczy fakt, że przez rosyjski port w Kaliningradzie Białoruś przesyła zaledwie 2 proc. swoich towarów w handlu zagranicznym. 

Wyprbuj prenumerat cyfrow Wyborczej

Nieograniczony dostp do serwisw informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynw Wyborczej.

Football news:

For public Masturbation, midfielder anjera El-Melali was sentenced to 18 months in prison on probation
We continue to collect the best team in history. Now the right-wing defenders of the
Ryan Giggs: It may be 15-20 years before the Manchester United title
Galaxy fired head coach Skelotto
Gattuso about 1:0 Sociedad: match depended, decide whether Napoli the task of advancing to the playoffs the Europa League more than half
The fall of the Portuguese, whom Cristiano put above himself. From Chelsea and Mercedes in 16-to viewing in Kuban and term for drugs
Juve are in talks with the sacked Sarri to terminate their contract. The coach received 5.5 million euros a year