Poland

Kiedy przychodzi kryzys, nie przestawaj komunikować się z klientami

Opinie

Elbieta Wojtczak, CEO CU Communication Unlimited

materiay prasowe

Cakowita rezygnacja z dziaa marketingowych w czasie kryzysu jest z reakcj i z strategi. W trudnych czasach wygraj ci, ktrzy zachowuj spokj i dziaaj. Jestemy w nowej rzeczywistoci biznesowej i trzeba si do niej przystosowa.

Ekonomici ju od pewnego czasu prognozowali, e kolejne spowolnienie gospodarcze jest nieuniknione i bdzie to pierwsze spowolnienie od czasu wielkiej recesji, ktra zakoczya si ponad dziesi lat temu. Nikt jednak nie przewidzia, e przyjdzie nam znale si w kryzysie spowodowanym koronawirusem. Pandemia zaskoczya wszystkich.

Zdezorientowane i niepewne swojej biznesowej przyszoci firmy zaczy zawiesza lub odkada w czasie wydatki na marketing. Redukuj lub przesuwaj kampanie marketingowe na kolejne miesice, wstrzymuj rozpoczte i odkadaj zaplanowane przetargi. Marketing, czyli komunikacja z klientami przestaje by dla nich istotna. Czy susznie?

Nie wolno zamilkn

Najciekawsz reakcj na kryzys s sowa Sama Waltona, zaoyciela Wal-Mart. Na pytanie Co sdzisz o recesji?" odpowiedzia: Mylaem o tym i postanowiem nie bra udziau". Cakowita rezygnacja z dziaa komunikacyjnych jest z reakcj i z strategi na dzi i na przyszo. W sytuacji kryzysowej wygraj ci, ktrzy zachowuj spokj i maj plan dziaania. Jestemy w nowej rzeczywistoci biznesowej i trzeba si do niej przystosowa zmieni tre komunikacji, narzdzia, ale nie zamilkn.

Gdy firmy ograniczaj wydatki na marketing, konsumenci zapominaj o ich markach, co moe prowadzi do utraty biecej, ale i przyszej sprzeday. Aktywno marketingowa, cho niewielka zazwyczaj prowadzi do wzrostu udziau w rynku". To czas, kiedy mona zmieni pozycj firmy-marki, a nawet na wprowadzenie nowego produktu, zwaszcza kiedy konkurencja ograniczy wydatki na reklam, co warto obserwowa.

Sytuacj kryzysow naley postrzega jako szans. To czas przetasowania, a kade przetasowanie to szansa, aby zaj mocniejsz pozycj. Chwilowe spowolnienie moe zapracowa na sukces w przyszoci. Dlatego konieczne jest gruntowne przepracowanie strategii, otwarto i gotowo na zmiany, wsuchanie si w trendy i zmiany zachowania konsumentw.

Potrzebna empatia

W czasie kwarantanny kluczowym zadaniem marketerw jest wczucie si w sytuacj konsumenta. Rwnie wane jest wykazanie si pomysowoci oraz przede wszystkim empati w komunikacji. Jak firmy staraj si obecnie podtrzyma kontakt z klientami, ktrzy spdzaj czas w domu? Wspczesny biznes radzi sobie lepiej w czasach obecnego kryzysu ze wzgldu na przeniesienie komunikacji i dziaa do sieci. wiat si zmienia, czasami nie jestemy gotowi przewidzie rnych rzeczy, ale wany jest szybki refleks. Wiele firm szybko zrozumiao, e ludzie przebywajc w domu bd potrzebowa ich usug bardziej ni kiedykolwiek.

Przykadem mog by organizowane przez restauracje dostawy jedzenia do domw, umoliwienie wykupienia dostpw do premier filmowych on-line, szkolenia czy nauka w sieci, a nawet uprawianie sportu. Nagle okazao si, e mona dziaa inaczej. Empik na przykad udostpnia przez 60 dni za darmo do wyboru 11 tysicy audiobookw i ebookw, komunikujc, e chce pomc we wsplnym spdzaniu czasu i rozwoju rodzinnych zainteresowa. Multisport nawouje do wspierania klubw z kart tej firmy i korzystania z treningw online prowadzonych na ywo przez obiekty partnerskie programu MultiSport. Epic store z kolei co tydzie udostpnia 3 darmowe gry. Klienci sieci Play, posiadajcy abonament na telefon, internet lub telewizj, mog skorzysta z 6-miesicznego dostpu do Amazon Prime Video, serwisu oferujcego najnowsze filmy i seriale telewizyjne.

Warto np. wykorzysta transmisj na ywo, aby zademonstrowa nowe produkty, odpowiedzie na pytania klientw. W lutym chiska platformae-commerce Alibaba poinformowaa, e seria tutoriali przycigna ponad 8 milionw widzw i w tym samym tygodniu firma odnotowaa 150% wzrost sprzeday palet cieni do powiek z miesica na miesic.

Elastyczno dziaania

Na potrzeby konsumentw w obliczu pandemii szybko odpowiedziaa bankowo. ING Bank lski swoich klientw zachca do unikania wizyty w oddziale oraz stref bankomatowych. Gotwka moe by nonikiem wirusw, dlatego zaleca dokonywanie patnoci kart lub telefonem. Z kolei operatorzy kart patniczych podwyszaj limity patnoci bez pinu do 100z.

Nowe strategie komunikacyjne oparte o pomoc konsumentom, trosk o ich bezpieczestwo wspieranie ich na duchu czy solidarno z personelem medycznym prowadzi abka, Lidl, Biedronka i Rossmann, wprowadzajc skrcony czas pracy, limity na produkty czy pierwszestwo do kas dla personelu medycznego i seniorw.

Nike prowadzi kampani, w ktrej znani sportowcy z caego wiata apeluj o odpowiedzialne zachowanie w zwizku z rosnc liczb zakae koronawirusem. W akcj wczyli si m.in. Cristiano Ronaldo, Michael Jordan, Tiger Woods. Jeszcze dalej posza firma Bielenda, ktra zmienia proces produkcji i skupia si na tworzeniu kosmetykw do higieny rk, mycia ciaa i pielgnacji skry doni, komunikujc Zaley nam abycie wy, ale take szpitale i placwki medyczne, ktre wspieramy miay dostp do najbardziej potrzebnych produktw kosmetycznych. Chcemy rwnie podkreli, e wszystkie zmiany dokonujemy przy zachowaniu wszelkich procedur bezpieczestwa!" W kadym kryzysie jest ukryta szansa. Trzeba mie oczy i gowy szeroko otwarte.

Wszystko mija, co potem

Zamiast biadoli o kryzysie, popatrzmy odwanie w przyszo. Niektrym by moe takie stwierdzenie wydaje si w obecnej sytuacji niestosowne, a nawet wrcz aroganckie, ale warto ju dzi przygotowa do rzeczywistoci post-kryzysowej i tworzy scenariusze powrotu do gry.

Pamitajmy, e pandemia koronowirusa nie bdzie trwaa wiecznie. Niedugo bycie pierwszym nabierze nowego znaczenia. W obliczu kryzysu najbardziej kreatywni i kompetentni przetrwaj i bd si rozwija dziki nowym modelom biznesowym i usugom ktre stan si czci nowego stylu ycia w czasie po epidemii. Jak powiedzia Francis Ford Coppola Im mniejszy budet, tym wiksze idee". Firmy bd zmniejszay wydatki na marketing, ale najwaniejsza jest strategia. Kadego dopadaj dzi czarne myli. Wszyscy si lkamy, ale chodzi o to, eby z nim y i dziaa. Pandemia jest pewnego rodzaju testem naszej siy i moliwoci transformacji.

Football news:

Costacurta on Messi: When he was 16 years old, I took him for a child, but after 15 minutes asked for a replacement
Rashford on the death of George Floyd: black Lives matter. We are important
Messi will not leave Barcelona for free in the summer. This clause in the contract is no longer valid
Manchester United have extended ighalo's loan until January 31, 2021
PSG can buy Milinkovic-Savic and Marusic from Lazio for 80 million euros
Niang is Interesting for Tottenham, but the move to Marseille is more real
Coutinho's agent: Philippe has a desire to return to the Premier League, but there have also been conversations with Bayern about next season