
Na Zamek Królewski na Wawelu trafi³ dziœ w depozyt nieznany obraz pochodz¹cy ze zbiorów krakowskiego klasztoru OO. Franciszkanów. Przedstawia Madonnê z dzieci¹tkiem Jezus w otoczeniu tañcz¹cych anio³ków. Badacze zastanawiaj¹ siê, czy mo¿e to byæ dzie³o Lucasa Cranacha Starszego?
Obraz przejdzie konserwacjê, a nastêpnie po raz pierwszy zostanie zaprezentowany zwiedzaj¹cym.
Wstêpna analiza ujawni³a, ¿e jest to praca XVI-wieczna. Obraz namalowano na trzech deskach, na podobraziu widoczne jest pêkniêcie wzd³u¿ ³¹czeñ desek. Interwencji konserwatorów bêd¹ wymagaj¹ te¿ pociemnia³e werniksy.
Tradycyjnie dzie³o by³o ³¹czone z osob¹ Lucasa Cranacha Starszego (1472-1533), wybitnego przedstawiciela niemieckiego malarstwa renesansowego.
- Jest bardzo piêknie namalowane - mówi dr. hab. Ewa Wi³kojæ, g³ówny konserwator na Wawelu. – Czy to jest Cranach z warsztatem, czy tylko warsztat – to siê oka¿e po badaniach specjalistycznych. Ale na pierwszy rzut oka obraz wygl¹da bardzo imponuj¹co i istniej¹ charakterystyczne symptomy dla malarstwa Lucasa Cranacha Starszego: sposób malowania karnacji postaci, ust, oczu anio³ków, które s¹ bardzo precyzyjnie wymodelowane, piêknie malowane w³osy Madonny i lekki, delikatny welon. Chmury s¹ malowane fakturalnie, bardzo lekko i swobodnie.
Warto przypomnieæ, ¿e wawelscy konserwatorzy w latach 2012-2013 przeprowadzili skomplikowan¹ konserwacjê techniczn¹ innego dzie³a Cranacha ze zbiorów muzeum -„Chrystus b³ogos³awi¹cy dzieci”.
- Bardzo siê cieszê, ¿e kolejne interesuj¹ce dzie³o trafi³o na wzgórze wawelskie. Pracownie konserwacji Zamku, a zw³aszcza pracownia konserwacji malarstwa ma znacz¹c¹ renomê, bowiem od wielu lat prowadzi badania i konserwacje obrazów renesansowych. Nie idzie tylko o dzie³o Cranacha z naszych w³asnych zbiorów, ale trzeba te¿ pamiêtaæ o wyj¹tkowym osi¹gniêciu w postaci konserwacji dzie³ z daru Karoliny Lanckoroñskiej – dodaje dr hab. Andrzej Betlej, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.