logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo
star Bookmark: Tag Tag Tag Tag Tag
Poland

Znak towarowy nie może kojarzyć się z marihuaną

statystyki
Marihuana

Sąd UE nie zgodził się z tą argumentacją. Przede wszystkim podkreślił, że badając znak, trzeba brać pod uwagę jego wszystkie elementy. Te zaś, łącznie, przywołują jednoznaczne skojarzenia z marihuaną.źródło: ShutterStock

Oznaczenia, które kojarzą się z marihuaną, nie mogą zostać zarejestrowane jako unijny znak towarowy. I nie ma tu znaczenia, że mają być używane przy sprzedaży jedzenia i napojów, w których nie ma tego narkotyku.

Firma Santa Conte chciała zastrzec znak graficzny przedstawiający 10 liści konopi, na których tle widniał napis – CANNABIS STORE AMSTERDAM. Miał on służyć do oznaczania produktów spożywczych takich jak wypieki, lody, napoje bezalkoholowe czy piwo. Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) odmówił rejestracji, uznając, że znak ten będzie powszechnie kojarzony z marihuaną, a ponieważ ta jest zakazana w wielu krajach UE, to oznaczenie takie byłoby sprzeczne z porządkiem publicznym.

Spółka zaskarżyła tę decyzję do Sądu Unii Europejskiej. Przekonywała m.in., że liście konopi nie powinny być kojarzone z marihuaną, bo ta jest uzyskiwana z kwiatów konopi indyjskich. Słowo „cannabis” oznacza zaś same konopie, niekoniecznie indyjskie, ale także te niezawierające substancji odurzającej THC. Zaś słowo „Amsterdam” ma jedynie odwoływać się do klimatu tego miasta, w tym jego stylistyki, do której nawiązuje choćby wystrój lokali spółki.

Sąd UE nie zgodził się z tą argumentacją. Przede wszystkim podkreślił, że badając znak, trzeba brać pod uwagę jego wszystkie elementy. Te zaś, łącznie, przywołują jednoznaczne skojarzenia z marihuaną.

„Za powyższą interpretacją przemawia również umieszczenie w oznaczeniu objętym zgłoszeniem znaku towarowego słowa « store » , oznaczającego zwyczajowo « sklep » lub « butik » , skutkiem czego oznaczenie to, którego dominującym elementem jest określenie « cannabis » będzie postrzegane przez właściwy anglojęzyczny krąg odbiorców jako oznaczające « sklep z konopiami indyjskimi w Amsterdamie » , a przez właściwy nieanglojęzyczny krąg odbiorców – „konopie indyjskie w Amsterdamie” (...). Wspomniany krąg odbiorców mógł zatem oczekiwać, że towary i usługi sprzedawane przez skarżącą odpowiadają towarom i usługom oferowanym przez taki sklep” – napisano w uzasadnieniu wyroku.


Pozostało jeszcze 46% treści

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Themes
ICO