Dalekowschodni transport kolejowy pozostaje drogi, poniewa¿ popyt utrzymuje siê na wysokim poziomie.
Ten rok mo¿e byæ równie dobry jak ubieg³y. Operator kolejowy ULTC ERA (dominuj¹cy dalekowschodni kierunek) raportuje przewóz w 2020 roku 546,9 tys. TEU, o 64 proc. wiêcej ni¿ w 2019 roku. Przewozy kontenerów do Europy wzros³y o 77 proc. do 348,1 tys. TEU, zaœ do Chin o 45 proc. do 198,8 tys. TEU.
Przewodnicz¹cy Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyñski narzeka na wysokie ceny przewozów. – Na Nowym Jedwabnym Szlaku nadarzaj¹c¹ siê okazjê wykorzystano do poprawy ekonomicznej strony przedsiêwziêcia, które by³o przez kilka lat subwencjonowane przez Chiny – wskazuje Tarczyñski.
Du¿e przewozy doprowadzi³y do spiêtrzenia prze³adunków na granicy chiñsko-kazachskiej i bia³orusko-polskiej, gdzie stykaj¹ siê koleje szerokotorowe z normalnotorowymi. Spedytorzy poszukuj¹ alternatywnych tras. Spó³ka Belintertrans Germany skierowa³a pod koniec grudnia poci¹g z Chin do S³awkowa, aby sprawdziæ mo¿liwoœci nowego po³¹czenia, na którym nie trzeba prze³adowywaæ kontenerów z szerokiego na normalny tor.
DB Schenker rozpocz¹³ prze³adunki ró¿nych ³adunków w Ma³aszewiczach na terminalu Adampolu, le¿¹cym tu¿ obok terminalu PKP Cargo.
Do Polski przez Ma³aszewicze trafiaj¹ tak¿e kontenery z ³adunkami z krajów Dalekiego Wschodu. – Wci¹¿ jest to du¿y ruch i zainteresowanie t¹ nitk¹. Coraz wiêksz¹ popularnoœæ zdobywa po³¹czenie Japonia/Korea do Europy. Poci¹gi je¿d¿¹ regularnie, granica nie jest zablokowana. JeŸdzimy z planowan¹ czêstotliwoœci¹ – podkreœla przedstawicielka PCC Intermodal Monika Konsor-F¹ferek.
Dodaje, ¿e poci¹gi zabieraj¹ wszystkie zg³oszone ³adunki, choæ jest to linia najtrudniej przewidywalna. – S¹ na niej nieregularnie górki i spadki, s¹ momenty kiedy ten ruch graniczny nie idzie p³ynnie st¹d musimy wiêcej inwestowaæ w sk³ady, zapewniaæ dodatkowe zestawy wagonów i utrzymywaæ bufor sprzêtu by jeŸdziæ regularnie/rozk³adowo – trzy razy w tygodniu – przypomina przedstawicielka PCC Intermodal.