Poland

Wrocław: Miejski carsharing nie wytrzymał konkurencji

Wrocawskie elektryki na minuty nie wytrzymay konkurencji. Miejski system wypoyczania samochodw elektrycznych koczy dziaalno i zwija si z miasta.

Firma Enigma System Ochrony Informacji podpisaa z miastem Wrocaw aneks do umowy na dziaalno Miejskiej Wypoyczalni Samochodw Elektrycznych Vozilla. Z aneksu wynika, e wypoyczalnia koczy dziaalno 30 kwietnia 2020 roku. Jak mwi Miosz Franaszek, szef projektu Vozilla W konsekwencji dynamicznych zmian otoczenia oraz sytuacji na rynku projekt w obecnej formie straci sens swojej kontynuacji. Brak przykadw podobnych wypoyczalni funkcjonujcych w zblionych uwarunkowaniach sprawia, e System Vozilla mona traktowa jako eksperyment, z ktrego zebrana wiedza posuy caej brany i pozwoli dalej rozwija ide sharing economy w Polsce.

Wypoyczalnia pod mark Vozilla rozpocza dziaalno w listopadzie 2017 r. Przedsiwzicie powstao w efekcie podpisania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym pomidzy samorzdem Wrocawia a warszawsk firm Enigma. Umowa miaa obowizywa przez 5 lat. Spka kierowana przez Pawa Luksica wczeniej nie zajmowaa si jednak carsharingiem. Enigma specjalizuje si bowiem w projektach informatycznych. Std fakt, e wygraa przetarg ogoszony przez miasto na wdroenie oraz obsug miejskiej wypoyczalni elektrykw by wwczas pewnym zaskoczeniem.

Pomys na krtkoterminowy wynajem ekologicznych samochodw przebojem jednak wdar si na ulice Wrocawia. Vozilla staa si symbolem rewolucyjnych zmian, ktre zachodz w polskich aglomeracjach w zakresie mobilnoci miejskiej. W cigu dwch lat w systemie Vozilli zarejestrowao si ponad 60 tys. uytkownikw. Wypoyczyli oni auta blisko 600 tys. razy. Jednak to nie wystarczyo. Najwyraniej silna konkurencja ze strony innych tego typu firmy (we Wrocawiu obecny jest Panek i Traficar) sprawia, e Vozilla nie poradzia sobie na rynku. Nissany Leafy, Renault Zoe i Nissany e-NV200, ktre udostpniano w usudze, bd ju teraz wycofywane z ulic. Proces zwijania si Vozilli z Wrocawia potrwa do koca kwietnia.