Poland

W czasie epidemii kierowcy mają jeździć wolniej

www.sxc.hu

Naukowcy podnosz, e nisze limity dozwolonej prdkoci miayby na pocztku obowizywa jedynie w czasie epidemii. Potem stan si punktem wyjcia do dyskusji o bezpiecznej prdkoci.

Eksperci apeluj do szefw resortw zdrowia i infrastruktury. Chc, przynajmniej czasowo, obniy prdko w zwizku z zagroeniem, jakie niesie z sob rozprzestrzenianie si pandemii koronawirusa. W specjalnym wniosku do obu ministrw proponuj: na autostradzie 120 km/h; na dwujezdniowej drodze ekspresowej 110 km/h; na jednojezdniowej drodze ekspresowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwch pasach przeznaczonych dla kadego kierunku ruchu 90 km/h.; na pozostaych drogach poza obszarem zabudowanym 80 km/h, a w terenie zabudowanym 50 km/h bez wzgldu na por. Powd? Mniejszy ruch, mniej drobnych kolizji, ale wicej cikich wypadkw drogowych.

Rzeczywista redukcja prdkoci jest skutecznym rodkiem ograniczenia liczby ofiar wypadkw drogowych tumaczy dr Jeremi Rychlewski z Zakadu Budowy Mostw i Drg Kolejowych Politechniki Poznaskiej, jeden z autorw podpisanych pod wnioskiem. Dodaje, e obok nowych limitw wana jest egzekucja przepisw.

Co takie ograniczenie ma przynie? Zmniejszenie rzeczywistej prdkoci redniej o 1 km/h powoduje redukcj liczby ofiar wypadkw o 35 proc. twierdz eksperci. I podaj, e np. obniajc limit o 10 km/h, mona oczekiwa zmniejszenia redniej prdkoci o ok. 2,5 km/h, ale nawet przy takiej reakcji kierowcw na odcinkach ze zmian limitu prdkoci spodziewana jest redukcja liczby ofiar wypadkw, w zdecydowanej wikszoci wymagajcych dugiej hospitalizacji, o ok. 10 proc.

Dopuszczalna prdko na autostradach nie powinna by wiksza ni 120 km/h. Taka prdko to granica sprawnego uczestniczenia w ruchu przecitnego czowieka" przekonuj ministrw naukowcy. Apeluj te do sdw, by te uznaway przekraczanie dopuszczalnej prdkoci w czasach zarazy za dziaanie o wysokim stopniu spoecznej szkodliwoci spoecznej i karay w grnej granicy zagroenia.

Radoci nie wida, ale specjalnego zmartwienia take nie mwi Andrzej ukasik z Polskiego Towarzystwa Kierowcw. Jego zdaniem ograniczenia powinny by adekwatne do warunkw na drogach i czytelne dla kierowcw.

Przede wszystkich znakw powinno by mniej. Jedc po Polsce, kierowcy czsto wpadaj w puapki, kiedy na odcinku od 300 do 500 m ustawione s trzy znaki dotyczce rnej dopuszczalnej prdkoci.

Football news:

Alaba on talks with Bayern about a new contract: we don't have a deadline. While everything is calm
Kaloshin returned to Akhmat after a loan at torpedo
Juve want Barcelona to include Alenya, Puig or Trinkau in the deal for Pjanic
Edgaras Jankauskas: MLS pays for the name, not for what you do on the field
Dzyuba leads the national team and Zenit and ensures the result. Ozdoev about a teammate
Ter Stegen wants to receive 10 million euros a year. Barcelona offers 6.3 million plus bonuses
In Serie A, after the restart of the season, they will play every day