Poland

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czyli urząd od wszystkiego. Pora na zmiany

statystyki
Polski system ochrony konkurencji pozostaje ważnym punktem odniesienia dla innych krajów regionu, które zmagają się z podobnymi wyzwaniami. Działalność UOKiK spotyka się z uznaniem, a w niektórych kwestiach jest źródłem dobrych praktyk.

Polski system ochrony konkurencji pozostaje ważnym punktem odniesienia dla innych krajów regionu, które zmagają się z podobnymi wyzwaniami. Działalność UOKiK spotyka się z uznaniem, a w niektórych kwestiach jest źródłem dobrych praktyk.źródło: ShutterStock

W przyszłości użyteczne byłoby instytucjonalne odseparowanie ochrony konkurencji od spraw konsumenckich, aby urząd mógł wypełniać swój kluczowy dla gospodarki mandat.

W olna konkurencja jest fundamentalnym mechanizmem regulującym funkcjonowanie gospodarki rynkowej. Rywalizacja o klienta prowadzi do niższych cen, lepszych produktów i usług oraz szerszego ich wyboru. Zachęcając firmy do kreatywności, zapewnia też bodźce proinnowacyjne. Nie bez kozery Amerykański Sąd Najwyższy określił prawo konkurencji mianem gospodarczej ustawy zasadniczej (Magna Carta of free enterprise).

Większość państw – od Stanów Zjednoczonych po Chiny – ustanowiła i egzekwuje reguły konkurencji celem jej ochrony, aby skorzystało na tym społeczeństwo. Chodzi tu zwłaszcza o eliminowanie ograniczających konkurencję, nielegalnych i szkodliwych porozumień między firmami. Przykładem są kartele, czyli zmowy między konkurentami, zazwyczaj w celu ustalenia cen. Równie ważna jest walka z nadużyciami firm posiadających pozycję dominującą na rynku. Nierzadko próbują one eliminować pozostałych konkurentów czy też eksploatują wygórowanymi cenami pozostawionych bez wyboru konsumentów.

W państwach z bagażem doświadczeń gospodarki centralnie planowanej, jak Polska, ważne jest dbanie o to, aby firmy państwowe nie były faworyzowane kosztem innych podmiotów, a w efekcie konsumentów. Istotne jest też zabieganie o to, żeby tworzone prawo i wdrażane strategie nie ograniczały konkurencji. Państwo może bowiem samo pozbawiać konsumentów korzyści konkurencji rynkowej – albo na skutek szkodliwego lobbingu konkurentów chroniących swoje interesy, albo poprzez przyjmowanie nie w pełni przemyślanych rozwiązań (np. chroniąc istniejące podmioty przed konkurencją za pomocą różnorodnych barier prawnych).


Pozostało jeszcze 89% treści

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Football news:

Manchester United will not pay more than 25 million euros for Teles. The player hopes that the deal will be finalized this week
Morata's transfer to See is agreed. Tomorrow he will fly to Turin and sign a contract
Pamakana Interesting man UTD
Karasev is scheduled for the young boys-Tirana match in the Europa League
Les Ferdinand: the Decision to take a knee was very powerful, but its impact has decreased. The message is lost
Vidal said goodbye to Barca: Proud to have worn this shirt and played alongside the greats
Sporting renamed the Academy in honor of Ronaldo