Przyzna³ to w wywiadzie premier Denis Szmygal. „Zgodnie z memorandum podpisanym z MFW mamy dziesiêæ reform strukturalnych do wykonania: ukoñczyliœmy ju¿ cztery z nich, szeœæ jest w realizacji i wyprzedza harmonogram. Urzêdnicy funduszu nie maj¹ do nich zastrze¿eñ. Ukraina nadal wspó³pracuje z MFW" - mówi³ premier cytowany przez agencjê Unian.
Czytaj tak¿e: MFW odmawia Ukrainie ekstra pomocy
Zdaniem Szmygala g³ówn¹ obaw¹ MFW by³a najpierw zmiana szefa Narodowego Banku Ukrainy.
Na pocz¹tku lipca Jakow Smolij prezes NBU zrezygnowa³ ze stanowiska a uzasadni³ to trwaj¹cymi od d³u¿szego czasu naciskami politycznymi na bank centralny. Smolij by³ prezesem NBU od marca 2018 r i cieszy³ siê zaufaniem miêdzynarodowych instytucji finansowych i pañstw. Na dymisjê prezesa od razu zareagowa³y kraje grupy G7. W komunikacie grupa ostrzeg³a Kijów, ¿e dymisja ta „mo¿e stanowiæ zagro¿enie dla reformowania Ukrainy"
Fundusz bada³ sytuacjê, obserwowa³, jak post¹pi Kiri³ Szewczenko nowy prezes NBU, czy utrzyma niezale¿noœæ tej instytucji. Wizyta Szewczenki w Waszyngtonie i jego komunikacja z partnerami miêdzynarodowymi w du¿ej mierze rozwia³y w¹tpliwoœci.
I wtedy pojawi³ siê kolejny problem. Pod koniec paŸdziernika S¹d Konstytucyjny Ukrainy (KSU) podj¹³ decyzjê, która rozgniewa³a spo³eczeñstwo i wywo³a³a falê protestów. Mowa o uznaniu za niezgodny z Konstytucj¹ artyku³u dotycz¹cego sk³adania nieprawdziwych informacji, a tak¿e szeregu przepisów ustawy „O przeciwdzia³aniu korupcji”.
Tym samym Ukraiñska Krajowa Agencja ds. Przeciwdzia³ania Korupcji (NAPC) nie dosta³a dostêpu do oœwiadczeñ maj¹tkowych sêdziów. Ponadto KSU zniós³ odpowiedzialnoœæ karn¹ za sk³adanie fa³szywych informacji przez wysokich urzêdników, t³umacz¹c, ¿e poziom odpowiedzialnoœci publicznej za takie czyny jest niski (!), a ukrywanie mienia przez funkcjonariuszy nie jest spo³ecznie niebezpieczne (!!). Wywo³a³o to kryzys antykorupcyjny na Ukrainie.
„Decyzja S¹du Konstytucyjnego zniechêci³a zarówno ambasadorów krajów G7, jak i MFW. Kwestia S¹du Konstytucyjnego musi zostaæ rozwi¹zana na szczeblu legislacyjnym. Wszystkie instytucje wspó³pracuj¹, aby rozwi¹zaæ ten problem ”- zapewni³ Szmygal.
Wed³ug niego, jeœli nie bêdzie kolejnej transzy MFW, Ukraina bêdzie musia³a po¿yczyæ pieni¹dze w kraju i zagranic¹.
„Mamy przygotowanych kilka emisji obligacji rz¹dowych. Oczywiœcie bêd¹ to po¿yczki krótko i œrednioterminowe i bêd¹ dro¿sze (10-13 proc. rocznie w hrywnach) ani¿eli pieni¹dze z MFW. Jeœli jednak znamy datê przybycia misji funduszu i datê udostêpnienia kolejnej transzy, to po¿yczki pomostowe (po¿yczki krótkoterminowe do otrzymania pieniêdzy) s¹ ca³kiem sprawnie dzia³aj¹cym narzêdziem. Ponadto nadal istnieje mo¿liwoœæ do 15 grudnia emisji obligacji na rynku krajowym. Bêd¹ to równie¿ po¿yczki krótkie, do szeœciu miesiêcy. Wielkoœci zale¿y od wykonania bud¿etu i wielkoœci jego deficytu. Na rynku krajowym mo¿emy po¿yczyæ 50-60 mld hrywien, na rynku zewnêtrznym oko³o miliarda dolarów ”- powiedzia³ premier.
Przypomnijmy, ¿e 9 czerwca 2020 r rada dyrektorów Miêdzynarodowego Funduszu Walutowego zatwierdzi³a 18-miesiêczny program stand-by dla Ukrainy z funduszami w wysokoœci 3,6 mld SDR (oko³o 5 mld dol.), maj¹cy pomóc przezwyciê¿yæ skutki pandemii. Pierwsz¹ transzê (2,1 mld dol.) kredytu MFW w ramach nowego programu wspó³pracy Ukraina otrzyma³a trzy dni póŸniej.
W koñcu listopada okaza³o siê ¿e Miêdzynarodowy Fundusz Walutowy nie rozwa¿a przyznania Ukrainie nadzwyczajnych œrodków finansowych.