Poland

Uczta dla inzynierow - automatyczna fabryka Audi.

Na co dzień w pracy programuję te dokładnie te same roboty co zostały przedstawione na tym wideo - firmy KUKA (choć zdarzyły się też ABB na inny projekt), jednakże na komputerze, a dopiero później koledzy robotycy podgrywają moje twory na miejscu w niemieckich fabrykach. Rzadko mam okazję zobaczyć jak to wygląda w pełnej okazałości, mimo że przedpremierowo mam okazję zobaczyć karoserie/fragmenty karoserii wielu aut, nawet zanim zostaną w ogóle ogłoszone światu że są w produkcji. I... jaram się. Nie sądziłem, że aż tak ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Na wideo te ruchy wyglądają na bardzo proste, jednakże często trzeba się niebotycznie nakombinować aby dojechać do niektórych miejsc. Wymaga to mnóstwa czasu, cierpliwości oraz uwagi, gdyż trzeba uważać na mnóstwo rzeczy. Od głupiego kabla (tzw. schlauchpaket) na robocie aby się za bardzo nie obkręcał (bo się urwie), przez odpowiednią sekwencję otwierania zatrzasków (tzw. klem) na gripperze (tzw. chwytak), rozwarcia elektrod zgrzewarek i parametrów zgrzewu, nitowania, klejenia, bolcowania itp., a także sprawdzenia systemów bezpieczeństwa, ale przede wszystkim samego zgrania robotów, aby nie było zarówno kolizji między nimi, czy też przestojów, że jeden robot czeka aż drugi wyjedzie mu z "kolizyjnej strefy".

Niemcy są bardzo wymagającym narodem i na każdą sekwencję robota przewidują ustalony z góry czas - nie ważne, że robot ma problemy gdzieś się dostać i traci dużo czasu na manewrowanie - musimy się zmieścić i tyle. Na wideo wszystko wygląda tak łatwo i zgranie, niemniej zgranie powiedzmy 10 robotów do kupy to ok. 2 miesiące pracy, czasem mniej czasem więcej. Niejednokrotnie brakuje mi np. 4 sekundy do tego co Niemcy wymagają i spędzam dodatkowy tydzień, czy dwa aby tylko "wyżyłować" co się tylko da. Taka walka z czasem. 2 tygodnie dla 4 sekund :)

Całość procesu samej pracy robotów przemysłowych wymaga udziału mnóstwa ludzi: ludzi, którzy odpowiadają za mierzenie wszystkiego i planowanie co gdzie i jak ma powstać, następnie stworzenie modeli 3D elementów części, czy narzędzi, stworzenie symulacji (wirtualnej fabryki), później automatyzacja procesu, sprawdzenie całości z realnym sterownikiem, czy wszelaka komunikacja działa jak powinna, a na końcu podgrywanie całości na fabrykę.

Do tego mnóstwo mniejszych (?) działów odpowiedzialnych za tworzenie dokumentacji, planów zamówieniowych, koordynacje, logistykę itp. Tak więc sam proces przygotowania i stworzenia karoserii samochodu to gigantyczna ilość czasu, ludzi i pieniędzy. A gdzie szyby, silnik, elektronika, fotele, malowanie itp.? Dopiero jak zacząłem pracę w tej branży to zdałem sobie sprawę, że samochody są takie drogie ponieważ wymagają niebotycznych sił pracy ludzkiej na ich wyprodukowanie.

Tymczasem poniżej trochę PRowe wideo pokazujące możliwości dokładności tychże robotów... ale chyba moje ulubione z tej branży.

źródło: youtube.com

Football news:

Mbappe dancing on the table 🕺 Watch as PSG celebrate their semi-final exit with passion
Pochettino on reaching the semi-finals: It's all down to the PSG players. I missed the adrenaline
Manuel Neuer: Bayern should have played better in Munich. We missed a lot of chances
Hans-Dieter Flick: Bayern lacked the final touch in attack. Congratulations to PSG
PSG President: We have invested a lot in the club to win the Champions League. Neymar and Mbappe have no reason to leave
Tuchel about 0:1 with Porto: Maybe not the best game to watch. Chelsea deserved to win after 180 minutes
Neymar on reaching the 1/2 Champions League: We knocked out the winner of the tournament. Now PSG should always strive to reach the semi-finals