Poland

To nie Uber wykończył taksówkarzy

Adobe Stock

Obowizujce od padziernika przepisy powinny si przyczyni do zakoczenia wojny w rodowisku przewonikw. Jednak mog te uderzy po kieszeni klientw.

Po szeciu latach obecnoci wPolsce sytuacja Ubera wreszcie si stabilizuje. Resort infrastruktury mocno ociga si zwprowadzaniem przepisw na nowo porzdkujcych rynek przewozw, ktry przez coraz szybszy rozwj przesta si mieci wdotychczasowych ramach prawnych. Alewkocu status przewonikw korzystajcych zaplikacji do przewozu osb wydaje si klarowa.

Wprowadzenie wymogu posiadania licencji zjednej strony powinno zamkn temat uprzywilejowania takich firm jak Uber czy Bolt wobec tradycyjnych takswek, ktrym ustawodawca narzuca ostrzejsze rygory. Zdrugiej ma zwiksza bezpieczestwo pasaerw, eliminujc zrynku zupenie przypadkowych kierowcw. Takie przynajmniej s zaoenia. Pewnie oba te problemy mona byo rozwiza znacznie szybciej, ale trzeba przyzna, e innym te idzie to opornie: nawet wLondynie, gdzie dla Ubera jedzi blisko 45 tys. kierowcw, problemy zlegalnoci dziaania tej firmy rozwizane zostay przynajmniej na pewien czas dopiero dwa dni temu.

Obowizujce od padziernika przepisy powinny si przyczyni do zakoczenia wojny wrodowisku przewonikw. Jednak mog te uderzy po kieszeni klientw, bo wprowadzenie licencji pewnie ograniczy rynek, co wtakich sytuacjach zwykle prowadzi do wzrostu cen. Wiele wtpliwoci rodzi te zwolnienie przyszych takswkarzy zobowizku znajomoci topografii, zwaszcza e wduych miastach nawigacje samochodowe myl si wyjtkowo czsto.

Na pewno starsi waciciele takswek zrozrzewnieniem wspominaj zote czasy pnego PRL: jedzili, gdzie im pasowao, zabierali po kilku klientw, kac kademu paci, wedug uznania dyktowali ceny. To jedna ztych grup zawodowych, ktrym najpierw wolny rynek, apotem rozwj nowych technologii podciy ga wietnie prosperujcego biznesu. Konkurencja doprowadzia do wzrostu poday nad popytem iwymusia popraw jakoci usug. Wdodatku takswkarzom przybywao coraz wicej problemw: zjednej strony mieli Ubera ipodobnych mu konkurentw, zdrugiej byskawicznie rosncy rynek aut wynajmowanych na minuty; towszystko sprawio, e liczba klientw topniaa woczach. Nic wic dziwnego, e takswkarze, zarwno niezrzeszeni, jak ikorporacyjni, najchtniej wyciliby wpie kierowcw Ubera, Bolta czy im podobnych.

Jednak ostatecznie okazao si, e to nie Uber wykacza takswkarzy. Zdziesitkowa ich koronawirus. Icho przewozy powoli si odradzaj, spora cz klientw, zwaszcza firmowych, ktrzy przeszli na prac zdaln, do takswek ju nie wrci.

Football news:

Hans-Dieter flick: I Hope Alaba will sign a contract with Bayern. Our club is one of the best in the world
Diego Maradona: Messi gave Barca everything, brought them to the top. He was not treated the way he deserved
Federico Chiesa: I hope to leave my mark in Juve. We will achieve great results
The Coach Of Benfica: I don't want us to look like the current Barcelona, it has nothing
Guardiola on returning to Barca: I'm happy at Manchester City. I hope to stay here
Fabinho will not play with West ham due to injury
Ronald Koeman: Maradona was the best in his time. Now the best Messi