Poland

Tego lata dwa razy więcej skarg na linie lotnicze i hotele

W wakacje a o poow wzrosa w porwnaniu z ubiegorocznym latem liczba zgosze, ktre wpyny do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Klienci skaryli si przede wszystkim na linie lotnicze i hotele.

Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, dziaajcego przy Urzdzie Ochrony Konkurencji i Konsumentw, trafio w tym sezonie urlopowym dwa razy wicej skarg ni w ubiegorocznym wynika z podsumowania tej instytucji. Od 1 czerwca do 30 sierpnia ECK odnotowao 1974 zgoszenia, podczas gdy w 2019 roku byo ich 1287.

Prawie jedna trzecia skarg (643, w ubiegym roku 371) dotyczya linii lotniczych. Konsumenci skaryli si przede wszystkim na opnianie zwrotu pienidzy przez przewonikw i porednikw w sprzeday biletw. Zdecydowanie mniej skarg wizao si z zagubionym czy zniszczonym bagaem.

Na drugim miejscu pod wzgldem liczby zgosze znalazy si hotele. Tego lata ECK przyjo o 65 procent wicej skarg zwizanych z zakwaterowaniem (236) ni w roku ubiegym (78). Konsumenci donosili gwnie o problemach z odzyskaniem wpat, bezpatnym anulowaniem rezerwacji (zwaszcza tych dokonanych w opcji bezzwrotnej), zmian terminu pobytu czy realizacj voucherw.

Z kolei skarg na wypoyczalnie samochodw wpyno o 70 procent mniej (28, latem ubiegego roku 89), co jest efektem wprowadzenia ogranicze w poruszaniu si po Unii Europejskiej.

Wikszo skarg i zapyta dotyczya rezerwacji zrobionych jeszcze przed pandemi. W wielu zgoszeniach konsumenci wyraali ch rezygnacji z umowy na podstawie wasnych spekulacji i obaw zwizanych z zagroeniem dla zdrowia w danym miejscu za kilka tygodni lub miesicy.

ECK przypomina, e klienci powinni zapoznawa si z treci ofert i umw szczeglnie pod ktem zmieniajcej si sytuacji w poszczeglnych krajach (wprowadzane i znoszone dynamicznie obostrzenia). Musz mie wiadomo, jak taryf wybieraj, na jakich zasadach mog anulowa rezerwacj w wypadku na przykad zakazu lotu do danego kraju, wprowadzenia ogranicze w poruszaniu si bd pojawienia si obowizkw sanitarnych, na przykad przeprowadzenia testu na koronawirusa. Robic rezerwacj, warto si upewni, czy mona zrezygnowa z umowy ze wzgldu na osobiste obawy, ale przy braku konkretnych ogranicze, na przykad swobody podrowania czy obostrze uniemoliwiajcych realizacj usugi.

Jeeli usugodawca w wyrany sposb nie okrela swojej polityki postpowania w nadzwyczajnych okolicznociach, warto skontaktowa si z nim bezporednio i ustali szczegy na pimie (moe by e-mail) radzi ECK.

Europejskie Centrum Konsumenckie naley do Sieci Europejskich Centrw Konsumenckich (ang. ECC-Net). Bezpatnie informuj one konsumentw o ich prawach w Unii Europejskiej i pomagaj w polubownym rozwizywaniu sporw transgranicznych z przedsibiorcami majcymi siedziby w UE, Norwegii i Islandii. Konsumenci mog zgasza do ECK pytania i skargi na nieuczciwe praktyki (na przykad zagranicznych biur podry, hoteli, linii lotniczych, wypoyczalni samochodowych czy sklepw internetowych) przez telefon (22 55 60 118), e-mailem ([email protected]) lub osobicie w siedzibie centrum w Warszawie przy Pl. Powstacw Warszawy 1.

Football news:

Hans-Dieter flick: I Hope Alaba will sign a contract with Bayern. Our club is one of the best in the world
Diego Maradona: Messi gave Barca everything, brought them to the top. He was not treated the way he deserved
Federico Chiesa: I hope to leave my mark in Juve. We will achieve great results
The Coach Of Benfica: I don't want us to look like the current Barcelona, it has nothing
Guardiola on returning to Barca: I'm happy at Manchester City. I hope to stay here
Fabinho will not play with West ham due to injury
Ronald Koeman: Maradona was the best in his time. Now the best Messi