Dziœ ruszy³y egzaminy próbne. Najpierw odbêd¹ siê próbne egzaminy maturalne, a póŸniej testy ósmoklasisty.
Ministerstwo Edukacji i Nauki przypomina, ¿e ka¿dy uczeñ, który w tym roku szkolnym przystêpuje do egzaminu ósmoklasisty albo maturalnego, bêdzie mia³ mo¿liwoœæ sprawdzenia swoich umiejêtnoœci na egzaminach próbnych. Potrwaj¹ one do 16 marca. Próbny egzamin ósmoklasiœci w zakresie jêzyka polskiego, matematyki i jêzyka obcego nowo¿ytnego rozpocznie siê 17 marca i zakoñczy 19 marca.
Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowa³a materia³y egzaminacyjne (arkusze oraz nagrania), w tym materia³y dla uczniów z niepe³nosprawnoœciami. Arkusze z poszczególnych przedmiotów bêd¹ dostêpne ka¿dego dnia trwania egzaminów na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz okrêgowych komisji egzaminacyjnych.
Egzaminy próbne s¹ dobrowolne dla ucznia. To swoisty sprawdzian przed wiosennymi egzaminami. Rekomendujemy, aby nauczyciele nie wystawiali z tych testów ocen cz¹stkowych. Napisanie egzaminu jest szans¹ na zdiagnozowanie wiadomoœci i umiejêtnoœci, które uczeñ opanowa³ ju¿ w stopniu zadowalaj¹cym oraz tych wiadomoœci i umiejêtnoœci, które wymagaj¹ jeszcze doskonalenia.
Harmonogram egzaminów próbnych
Egzaminy próbne dla maturzystów ruszaj¹ 3 marca i potrwaj¹ do 16 marca br. Arkusze próbne bêd¹ zamieszczane zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez CKE ok. godz. 9:00 i ok. godz. 14:00 na stronach internetowych MEiN, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okrêgowych komisji egzaminacyjnych.
Egzamin próbny dla ósmoklasistów rozpocznie siê 17 marca i zakoñczy 19 marca. Bêdzie przebiega³ zgodnie z nastêpuj¹cym harmonogramem: 17 marca br. (œroda), godz. 9:00 – jêzyk polski 18 marca br. (czwartek), godz. 9:00 – matematyka 19 marca br. (pi¹tek), godz. 9:00 – jêzyki obce nowo¿ytne.
Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz G³ówny Inspektorat Sanitarny przygotowa³y wytyczne dotycz¹ce organizowania i przeprowadzania egzaminów zewnêtrznych.
Opracowany dokument zosta³ podzielony na szeœæ sekcji, w których kolejno przedstawiono takie kwestie jak m.in. œrodki bezpieczeñstwa i ochrony osobistej, sposób postêpowania w przypadku podejrzenia zaka¿enia u cz³onka zespo³u egzaminacyjnego lub u zdaj¹cego czy wytyczne dotycz¹ce mo¿liwych modyfikacji w sposobie przeprowadzania egzaminu.
Dokument zawiera wiele wytycznych, z których czêœæ musi byæ wdro¿ona obligatoryjnie, a czêœæ ma formê rozwi¹zañ mo¿liwych do zastosowania. To z nich dyrektor szko³y, oœrodka lub placówki wybiera te, które mo¿na wprowadziæ w danej jednostce.
Wytyczne mo¿na znaleŸæ na stronie ministerstwa oraz CKE.