Poland

Ruszają prace nad polskim e-dostawczakiem

Motobiznes

Adobe Stock

Czy byy prezes Lotosu przesadzi Polakw do elektrycznych vanw? Elblska spka Veramo Lab, ktr kieruje, wygraa w kwalifikacjach na przygotowanie koncepcji takiego auta w konkursie NCBR.

Narodowe Centrum Bada i Rozwoju (NCBR) rozstrzygno wstpny etap konkursu na polski uniwersalny pojazd dostawczy o napdzie elektrycznym. Do stworzenia takiej konstrukcji jeszcze daleka droga to na razie byy kwalifikacje. Wybrano dziesi firm i konsorcjw, ktre teraz wezm udzia w postpowaniu (w trybie zamwienia przedkomercyjnego) na przygotowanie koncepcji samochodu.

Sevi na szczycie listy

Najwiksz liczb punktw na tym etapie zebraa spka Veramo Lab z Elblga, w konsorcjum z niemieckim Eurabusem. Pokazaa projekt e-vana o nazwie Sevi. Co ciekawe, za zwyciskim projektem stoi Marcin Jastrzbski, byy prezes gdaskiego Lotosu (za rzdw PiS), a od sierpnia br. czonek rady nadzorczej Banku Ochrony rodowiska.

Uwaa on, e pierwsze miejsce na licie rankingowej NCBR to sukces. W szczeglnoci cieszy wysoka ocena kadry inynierskiej naszej spki mwi Jastrzbski, prezes Veramo. Nasi pracownicy maj dugie dowiadczenie w projektowaniu samochodw, pracowali m.in dla VW, Mercedesa czy Jaguara dodaje nasz rozmwca.

Byy prezes Lotosu ma plan, by moliwie szybko uruchomi produkcj. W cigu roku chcemy osign pen zdolno produkcyjn naszych autobusw w Polsce i potem bdziemy przygotowywa si do wdroenia, mam nadziej, gotowego ju wtedy e-vana. Nieocenione jest tu dowiadczenie naszego konsorcjanta tumaczy.

Veramo i Veramo Lab to firmy, ktre dziaaj w sektorze elektromobilnoci i magazynowania energii. Specjalizuj si w tworzeniu zaawansowanych podzespow do e-autobusw i innych pojazdw tego typu, a take caych e-pojazdw. Na tym nie chc poprzesta, planuj produkcj autobusw elektrycznych w Polsce. W ramach przyznanej ju Veramo Lab przez NCBR dotacji firma opracowuje projekt ukadu napdowego e-autobusu z doadowywaniem z ogniwa metanolowego lub wodorowego.

Wedug Jastrzbskiego, cho obecnie w przetargach wymogiem jest dostarczenie autobusu, ktry po szybkim adowaniu bdzie mia 120 km zasigu, Veramo zaoferuje pojazdy zdolne pokona dystans 400 km.

Dzisiaj gminy i miasta kupujce autobusy z zasigiem 120 km musz take dokupywa szybkie adowarki pantografowe i instalowa je na ptlach autobusowych, co znacznie zwiksza koszty caej inwestycji. Ostatnio jedno z miast kupowao dziesi autobusw za kwot 25 mln z. Dodatkowe 6 mln z przeznaczone zostao na wyposaenie dwch ptli w adowarki. To zdecydowanie niepotrzebny koszt przekonuje prezes Veramo.

Wyzwania i poraki

Budowa e-dostawczaka to kolejna prba rozkrcenia polskiego rynku elektromobilnoci. Wczeniej za elektryfikacj aut dostawczych wzia si Fabryka Samochodw Elektrycznych z Bielska Biaej jesieni 2019 r. pokazaa model FSE M, deklarujc, i jest gotowy do produkcji seryjnej. Ale to jedynie przerobiona wersja spalinowego Fiata Doblo.

Na razie trudno okreli koszty, jakie pochonaby budowa e-vana. Wiadomo natomiast, e musiaby on konkurowa z markami najwikszych producentw samochodw. W polskich zakadach Volkswagena ju budowany jest elektryczny Crafter i elektryczna wersja MAN-a TGE, a na pocztku 2021 r. w salonach pojawi si Citroen e-Jumpy i Peugeot e-Expert. Na nasz rynek wchodzi te dostawczak Opla Vivaro-e.

Na razie za NCBR cignie si poraka wartego ponad 3 mld z programu e-BUS, w ramach ktrego planowano budow 1100 elektrycznych autobusw. Pierwszy konkurs, rozstrzygnity w lutym 2019 r., zakoczy si fiaskiem i kompromitacj organizatorw: do realizacji przedsiwzicia wybrany zosta balansujcy na krawdzi bankructwa Ursus. Ju kilka tygodni pniej byo jasne, e nie bdzie w stanie zrealizowa zamwienia. Do drugiego konkursu zgosio si kilkunastu oferentw, lecz NCBR zamkn program.

Jak dotd cay rzdowy plan rozwijania elektromobilnoci przynosi mizerne efekty. Przykadem jest spektakularna poraka programu dopat do e-aut: w trzech projektach wsparcia zakupu samochodw osobowych, dostawczych i takswek zoono wnioski na nieco ponad 11 mld z, podczas gdy zaoferowana pula dopat to niespena 150 mln z.

Przez siedem miesicy 2020 r. przybyo w Polsce ponad 4 tys. e-aut, o 78 proc. wicej ni rok wczeniej. czna liczba zarejestrowanych dotd pojazdw tego typu to ok. 13 tys., ponad trzykrotnie mniej ni w Niemczech sprzedano tylko w I poowie 2020 r. Brakuje nam infrastruktury adowania. Trudno te liczy, e europejsk czowk dogonimy e-autem osobowym: przedstawiona w lipcu Izera to projekt bez zaplecza produkcyjnego i finansowego.

52 mln z na prace badawcze

Projekt eVana, pierwszego polskiego dostawczego elektryka", finansowany jest z funduszy europejskich. Na prace badawczo-rozwojowe NCBR przeznaczy 52 mln z.

Do programu zgosio si 14 firm. Po podpisaniu umw zakwalifikowani wykonawcy przystpi do prowadzenia podzielonych na cztery etapy prac B+R, w ktrych bd konkurowa. Do II etapu przejd cztery firmy, a do III i IV ju tylko dwie. Zwycizcy opracuj elektryczne i wodorowe auta dostawcze o masie do 3,5 tony. Celem jest przede wszystkim osignicie 1 t adownoci przy jednoczesnym zachowaniu 250 km zasigu, w przypadku pojazdw bateryjnych (BEV) lub 400 km zasigu w przypadku wodorowych (FCEV). Pojazd ma powsta na uniwersalnej platformie, przeznaczonej pod rne zabudowy.

Opinia dla rz"

Maciej Mazur,dyrektor zarzdzajcy, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Elektromobilno w brany TSL przynosi znaczne korzyci, zwaszcza w przestrzeni miejskiej. Kierowcy mog korzysta z przywilejw takich jak jazda po buspasach czy darmowe parkowanie. Liczymy na dodatkowy rozwj tego segmentu w zwizku z wdraaniem przez samorzdy stref czystego transportu. W e-pojazdy dostawcze inwestuj globalne marki brany. Przykadowo Amazon zamwi 100 tys. samochodw od startupu Rivian, za UPS 10 tys. uytkowych EV od brytyjskiej firmy Arrival. W Polsce pod koniec sierpnia byo zarejestrowanych 631 e-dostawczakw.

Football news:

Serie A clubs won 3 matches out of 4 in the opening round of The Champions League. Only Inter drew
Miranchuk made his debut for Atalanta, coming on as a substitute in the Champions League game with Midtjylland
Miranchuk scored on his debut for Atalanta, coming on as an 80th-minute substitute
Lukaku has scored 9 consecutive games in European competitions. He has 10 goals in that time
Salzburg coach: we played better and deserved to win over Lokomotiv
Zidane is about 2:3 against Shakhtar: I'm sorry for the Real Madrid players, they didn't deserve it
Marko Nikolic: With Salzburg, the last 20-25 minutes were covid football. The chances were at both clubs