Biznes

Co trzeci nie robi tego nigdy, a statystyczny konsument sk³ada tylko 1,4 takiego zamówienia miesiêcznie. Efekty ju¿ widaæ: 8 proc. restauracji ju¿ zniknê³o, co czwarta zawiesi³a dzia³alnoœæ.
Wed³ug raportu Corona Mood firmy Gfk, który publikujemy jako pierwsi, wynika, ¿e œrednia wartoœæ zamówienia w dostawie to 69 z³, a na konsumenta przypada takich zleceñ œrednio 1,4 miesiêcznie. W metropoliach wynik jest sporo wy¿szy, wynosi 2,6, ale ju¿ na wsi to mniej ni¿ jedno zamówienie miesiêcznie. Tylko 15 proc. badanych korzysta z oferty restauracji na wynos raz w tygodniu lub czêœciej, ale za to 34 proc. – nigdy.
Restauracji ju¿ ubywa
– Zdecydowanie czêœciej robimy to w du¿ych miastach, gdzie oferta dzia³aj¹cych restauracji jest znacznie bogatsza. Nie dziwi wiêc, ¿e tam œrednia wartoœæ jednego zamówienia jest wy¿sza i wynosi niemal 100 z³ – mówi Dominika Grusznic-Drobiñska, dyrektor ds. marketing & consumer intelligence w GfK. – Pozwala to wnioskowaæ, ¿e czêsto zamawiamy posi³ek nie tylko dla siebie, ale dla wszystkich domowników lub na ma³e spotkania towarzyskie – dodaje.
Oczywiœcie, restauracje nie maj¹ wyboru. Z raportu firmy Briefly wynika, ¿e przed pandemi¹ us³ugê dostawy do klienta oferowa³o 40 proc. lokali – obecnie to ju¿ 61 proc. Jednoczeœnie w marcu 2021 r., w porównaniu z sytuacj¹ sprzed pandemii, zlikwidowano ju¿ 8 proc. placówek, a co czwarta zawiesi³a dzia³alnoœæ.
– Rok po wybuchu pandemii i pierwszym lockdownie w Polsce prawie po³owa lokali z szeroko rozumianej bran¿y gastronomicznej i eventowej musia³a zawiesiæ dzia³alnoœæ lub zosta³a zlikwidowana. Tylko 5 proc. lokali zdo³a³o ca³kowicie zmieniæ profil dzia³alnoœci, by móc funkcjonowaæ w epidemicznej rzeczywistoœci – mówi Tomasz Szczêœniak, wspó³za³o¿yciel i prezes portalu Briefly. – Zazwyczaj polega³o to na rozpoczêciu oferowania kateringu w dostawie lub – zamiast organizowania przyjêæ okolicznoœciowych – wynajmie przestrzeni do pracy biurowej na szkolenia, warsztaty – dodaje.
Z danych Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej wynika te¿, ¿e w 2020 r. z sektora gastronomicznego mog³o wyparowaæ nawet 30 mld z³ – a w 2019 r. warty by³ on 36,6 mld z³. Po zdjêciu ograniczeñ ok. 15 tys. firm z bran¿y mo¿e zostaæ zlikwidowanych, a pracê mo¿e straciæ nawet 250 tys. osób.
Zmiany w formatach
Zmiany s¹ czêsto ogromne. – Dostawy do domów zaczêliœmy testowaæ oko³o miesi¹c przed wybuchem pandemii, ale i tak pocz¹tki by³y bardzo trudne. Nasz lokal dzia³a w biurowcu, mieliœmy du¿o klientów z biur. Uda³o siê dostawy rozwin¹æ, pojawiliœmy siê na kilku platformach, sprzedajemy te¿ na wynos – mówi Bart³omiej Czechowski, mened¿er MOJA Resto Bar. – 90 proc. sprzeda¿y to dostawy do domów, jest ich na tyle du¿o, i¿ pozwalaj¹ przetrwaæ ten najgorszy moment w oczekiwaniu na ponowne otwarcie lokali – dodaje.
Bardzo niewiele lokali z ofert¹ premium zdecydowa³o siê na pracê w formule z dostaw¹, choæ takie te¿ s¹, zrobi³o to choæby warszawskie NOBU. Pozosta³e albo siê likwiduj¹, albo czekaj¹. – Dania z naszej oferty nie nadaj¹ siê do transportu. Klient, p³ac¹c kilkaset z³otych za menu degustacyjne, oczekuje oprawy, obs³ugi, dobranych win – tego nie mo¿emy teraz zapewniæ – mówi w³aœciciel kilku restauracji.
Jak czytamy w raporcie firmy Rebel Tang, 82 proc. ankietowanych ocenia, ¿e w 2020 r. chocia¿ raz zdecydowa³o siê na zamówienie dañ z restauracji, w której dotychczas nie jedli. 67 proc. przyzna³o, ¿e korzysta³o z tej opcji czêœciej ni¿ w 2019 r. – Rynek dostaw jeszcze przed pandemi¹ rós³ w tempie 40 proc. rocznie – mówi Marek Cynowski, prezes Rebel Tang. – Wirtualne restauracje, pracuj¹ce tylko w systemie z dostaw¹, w 2019 r. by³y warte w Europie ponad 200 mln dol., a w Polsce dopiero powstawa³y. Niezwykle dynamiczny rozwój konceptów wirtualnych kuchni to nie tylko efekt pandemii, ale tak¿e adaptowanie przez bran¿ê nowych technologii – dodaje.
Catering zyskuje podczas pandemii
Skazani na domowe gotowanie lub dostawy do domów Polacy decyduj¹ siê na ca³odzienne zestawy. Bran¿a szacuje, ¿e w 2020 r. trafi³o ich do domów ok. 35 mln sztuk, a rynek szacowany wczeœniej na ponad 1 mld z³ faktycznie mo¿e byæ wart sporo wiêcej – nawet ponad 2 mld z³. W 2020 r. powsta³o prawie 200 nowych cateringów dietetycznych, a ok. 60 firm zniknê³o. Jednak ich liczba w sumie i tak przekracza 700, dzia³aj¹ ju¿ tak¿e w nawet w niewielkich miastach. Z badania przeprowadzonego dla Kuku³a Healthy Food wynika, ¿e z takiego sposobu na od¿ywianie planuje skorzystaæ a¿ 46 proc. ankietowanych. Ogólnie za najwa¿niejszy atut tego rozwi¹zania a¿ 77 proc. uznaje oszczêdnoœæ czasu, a dla 65 proc. to okazja do spróbowania nowych smaków. Aspekt dietetyczny wskazuje co trzeci, zaœ wœród osób planuj¹cych skorzystanie z takiej oferty mówi o tym co drugi ankietowany.
Karin Sköld prezes IKEA Retail w Polsce
Jedzenie jest bardzo docenian¹ czêœci¹ wizyt klientów w sklepach. Ale oczekiwania zmieniaj¹ siê, szczególnie szybko w okresie Covid-19 – klienci chc¹ siê cieszyæ szwedzkim posi³kiem nie tylko w sklepie, ale tak¿e w domu. Dlatego rozwijamy coraz wiêcej opcji Grab & Go, czyli ³atwych do przygotowania w domu potraw. Obecnie we wszystkich naszych sklepach oferujemy jedzenie na wynos. W Warszawie przetestowaliœmy lokalnie mo¿liwoœæ oferowania naszych s³ynnych klopsików z dostaw¹. Projekt zosta³ zamkniêty, ale wiele siê nauczyliœmy i obecnie wykorzystujemy to doœwiadczenie do przygotowania testu o zasiêgu ogólnopolskim. Za kilka tygodni planujemy otworzyæ us³ugê dostawy jedzenia na prawie wszystkich naszych rynkach.