Dwa wyj¹tkowe arcydzie³a trafi¹ 28 stycznia na aukcjê Sotheby’s w Nowym Jorku, transmitowan¹ on-line na ¿ywo.
Dzie³a tej klasy s¹ rzadkoœci¹ na aukcjach. „Abraham and the Angels” Rembrandta jest szacowany na 30 mln dol. A „Young Man Holding a Roundel” Botticellego na 80 mln dol.
Obraz „Abraham i Anio³owie” Rembrandta powsta³ w 1646 roku. Mimo niewielkich rozmiarów (16 x 21 cm) zaliczany jest do najlepszych jego dzie³. Inspirowany Starym Testamentem przedstawia moment, w którym Bóg objawia Abrahamowi, ¿e jego ¿ona Sara urodzi mu, mimo podesz³ego ju¿ wieku, syna Izaaka.
Ze 136 obrazów biblijnych, stworzonych przez Rembrandta, dzie³o trafiaj¹ce obecnie na aukcjê, jest jednym z zaledwie piêciu pozostaj¹cych w rêkach prywatnych. Warto te¿ przypomnieæ, ¿e spoœród wszystkich dzie³ o tematyce biblijnej artysty, tylko 29 przedstawia sceny ze Starego Testamentu
Arcydzie³o holenderskiego mistrza ma w pe³ni udokumentowan¹ proweniencjê. Od lat znajduje siê w prywatnych rêkach. Na aukcji sztuki w 1848 roku sprzedane zosta³o za 64 funty. W 2005 roku w prywatnej transakcji zakupiono je za oko³o 5 mln dol.
Obraz podziwia³ m.in. wybitny wspó³czesny artysta Lucian Freud, który na kilka lat przed œmierci¹ zamierza³ wykonaæ inspirowan¹ nim akwafortê, ale porzuci³ ten projekt, zauwa¿aj¹c, ¿e nie mo¿e poprawiæ tego, co zrobi³ Rembrandt.
Obraz w obrazie
Zaledwie kilkanaœcie portretów Sandra Botticellego zachowa³o siê do naszych czasów. „M³odzieñca trzymaj¹cego medalion” (15 x 39 cm), namalowa³ oko³o 1490 roku. Dobrze zachowany potwierdza opiniê, ¿e Botticelli by³ znakomitym portrecist¹. Ale do dziœ przetrwa³o tylko oko³o dziesiêciu portretów florenckiego genialnego artysty, wiec tym wiêksza ich wartoœæ.
M³odzieniec o z³otych w³osach uosabia renesansowy idea³ urody, a jego strój wskazuje, ¿e nale¿y do znacz¹cego rodu. Zdjêcia rentgenowskie i badania w podczerwieni ujawni³y , ¿e osi¹gniêcie ostatecznej doskona³ej wersji poprzedza³ ca³y proces kompozycyjnych zmian (m.in. ujêcia postaci, d³ugoœci w³osów,i u³o¿enia r¹k).
Tak naprawdê jest to obraz w obrazie, bo m³odzieniec trzyma w rêkach oryginalne dzie³o innego artysty – XIV-wieczny medalion z wizerunkiem brodatego œwiêtego o nieznanym imieniu, przypisywany sieneñskiemu malarzowi Bartolomeo Bulgariniemu. Badacze sugeruje siê, ¿e Botticelli celowo skontrastowa³ portret m³odego cz³owieka z podobizn¹ starego œwiêtego, by podkreœliæ przemijanie i kruchoœæ piêkna.
Na nowojorskiej aukcji mo¿na spodziewaæ siê ustanowienia nowego cenowego rekordu aukcyjnego Botticellego. Dotychczas najwy¿sz¹ cenê osi¹gnê³a „Madonna z Dzieci¹tkiem” sprzedana na aukcji Christie’s w 2013 roku za 10,4 mln dol. „Portret m³odzieñca z medalionem” szacuje siê na oko³o 80 mln. dol., gdy przed 38 laty obecny w³aœciciel obrazu zap³aci³ za niego 1,4 mln dol.