Blisko 60 proc. polskich przewoŸników ma k³opoty z kontrolami na rosyjskiej granicy i z rosyjsk¹ inspekcj¹.
Wœród przewoŸników pytanych przez Zrzeszenie Miêdzynarodowych PrzewoŸników Drogowych 59 proc. przyznaje, ¿e napotka³o na zarzut rosyjskich s³u¿b kontrolnych stosowania niew³aœciwego zezwolenia. Ponad 56 proc. wskaza³o w ankiecie ZMPD na k³opoty z przekroczeniem rosyjskiej granicy.
W badaniu ZMPD wziê³o udzia³ ponad 180 przedsiêbiorców, z których ponad po³owa wykonuje ka¿dego roku powy¿ej 100 przewozów do Rosji, a niemal 36 proc. od 21 do 99 przewozów rocznie.
– Tak wiele problemów, które administracja rosyjska stwarza zagranicznym przewoŸnikom nie spotykamy w ¿adnym innym kraju. Rosyjskie s³u¿by szykanuj¹ polskich przewoŸników na terenie Rosji i zachowuj¹ siê tendencyjnie, gdy w Polsce rosyjscy przewoŸnicy korzystaj¹ z liberalnej postawy polskich s³u¿b kontrolnych – porównuje prezes ZPMD Jan Buczek.
W przypadku trudnoœci w przekraczaniu granicy chodzi o dodatkowe kontrole ³adunku, zwane „dosmotr”. Nakazywane s¹ przez rosyjskich funkcjonariuszy i wykonywane s¹ na koszt przewoŸnika. Trwaj¹ wiele godzin, co powoduje ¿e stracony jest dzieñ jazdy i wed³ug polskich przedsiêbiorców stosowane s¹ do zniechêcania do obs³ugi rosyjskiego rynku.
Natomiast niew³aœciwe zezwolenia to sta³y element szykan wobec polskich przewoŸników. – Ca³y czas rosyjscy funkcjonariusze zarzucaj¹ nam stosowanie niew³aœciwych zezwoleñ. Jazda z tymi samymi ³adunkami oraz dokumentami napotyka na sprzeczne wymagania s³u¿b. Funkcjonariusze karz¹ kierowcê i zmuszaj¹ do wymiany zezwolenia, co samo w sobie jest powa¿n¹ kar¹ bo wi¹¿e siê z wielodniowym przestojem i kosztem dowiedzenie nowego dokumentu.
Miêdzynarodowa umowa reguluje zasady stosowania ró¿nych rodzajów zezwoleñ, jednak rosyjscy inspektorzy t³umacz¹ swoje postanowienia przepisami krajowymi.
Umowy miêdzynarodowe s¹ ponad prawem krajowym, ale nie w Rosji. – Nie mo¿e byæ tak, ¿e krajowe regulacje uniemo¿liwi¹ wykonywanie miêdzynarodowych przewozów ³adunków, które s¹ dostarczone do Polski przez innych przewoŸników. Z powodu krajowych przepisów ³adunek nie mo¿e byæ dostarczony do Rosji bez zak³óceñ. Nie mo¿e byæ tak, ¿e wyprodukowany w Polsce ³adunek za³adowany na polsk¹ ciê¿arówkê nie mo¿e byæ dostarczony do Rosji, poniewa¿ zagraniczna firma dokona³a zakupu lub sprzeda¿y. To s¹ absurdy. Powinien mieæ znaczenie podstawowy parametr: miejsce za³adunku – podkreœla Buczek.
Zrzeszenie zwraca siê do rz¹du aby rozwi¹zywa³ te problemy. – Nasi politycy powinni za¿¹daæ, aby Rosjanie wprowadzili do swego ustawodawstwa zapisy potwierdzone miêdzynarodowymi umowami. Postawione przez Rosjan bariery s¹ nie do zaakceptowania i maj¹ na celu nie ochronê rynku, ale zapewnienie wiêkszych praw rosyjskim przewoŸnikom i zak³ócenie symetrii na rynku us³ug pomiêdzy polskimi i rosyjskimi przewoŸnikami – uwa¿a prezes ZMPD.