
Decyzjê o wezwaniu Polski przed TSUE Komisja Europejska podjê³a z powodu niezapewnienia odpowiednich zabezpieczeñ w celu ochrony siedlisk leœnych oraz gatunków roœlin i zwierz¹t, zgodnych z wymogami dyrektywy siedliskowej i ptasiej.
Dyrektywy te dotycz¹ obszarów, które w³¹czono do Natury 2000 - ogólnoeuropejskiej sieci chronionych obszarów, z powodu wystêpowania na nich wa¿nych dla UE gatunków i formacji roœlinnych i siedlisk zwierz¹t.
Sieæ Natura 2000 podlega szczegó³owym przepisom, wedle których dzia³ania zwi¹zane z gospodark¹ leœn¹, w tym np. pozyskiwanie drewna na takim terenie, przed wydaniem na nie zgody musz¹ byæ poddane ocenie pod k¹tem ich wp³ywu na obszar Natura 2000.
Komisja Europejska zarzuca Polsce, ¿e co prawda przeprowadzane s¹ oceny planów urz¹dzenia lasu, ale polskie prawo nie zapewnia dostêpu do wymiaru sprawiedliwoœci w odniesieniu do tych planów. A poniewa¿ mog¹ one mieæ istotny wp³yw na obszary Natura 2000, spo³eczeñstwo nie ma zagwarantowanej skutecznej ochrony s¹dowej.
Ponadto Polska w 2016 roku wy³¹czy³a gospodarkê leœn¹ z przestrzegania obowi¹zku œcis³ej ochrony gatunków, co nakazuj¹ dyrektywy ptasia i siedliskowa, na co system ochrony nie zezwala.
Wezwanie do poprawienia przepisów Polska otrzyma³a jeszcze w lipcu 2018, a dok³adnie po roku - uzasadnion¹ opiniê.
Polska zgodzi³a siê "rozwa¿yæ zmianê swojego prawodawstwa", ale do tej pory ¿adne zmiany nie nast¹pi³y.