
W najbli¿szych dziesiêciu latach przedsiêwziêcia tego typu mog¹ poch³on¹æ w p³ockiej grupie ok. 3 mld z³.
Dzia³alnoœæ badawczo-rozwojowa i innowacje maj¹ istotnie wzmocniæ pozycjê konkurencyjn¹ grupy Orlen w Europie Œrodkowej.
Aby sta³o siê to realne, koncern chce do 2030 r. zainwestowaæ w tego typu dzia³ania ok. 3 mld z³. Pieni¹dze zostan¹ przeznaczone m.in. na rozwój funduszu typu corporate venture capital i dzia³alnoœæ centrum badawczo-rozwojowego. – Istotnym elementem zmiany bêdzie proces cyfryzacji, wspieraj¹cy podniesienie efektywnoœci produkcji i dystrybucji, ograniczenie œladu œrodowiskowego oraz budowê relacji z klientami. Grupa wdro¿y nowy model zarz¹dzania, dostosowany do skali dzia³ania i uwzglêdniaj¹cy prowadzone procesy akwizycyjne – informuje Joanna Zakrzewska, rzecznik spó³ki.
Kolejnym obszarem aktywnoœci Orlenu s¹ programy akceleracyjne (maj¹ na celu udzielenie wsparcia biznesowego startupom). Koncern podaje, ¿e w ostatnich dwóch latach zweryfikowa³ prawie 1 tys. rozwi¹zañ oferowanych przez startupy, a dziesiêæ z nich pilota¿owo wdro¿y³. Du¿e nadzieje wi¹zane s¹ m.in. z realizowanymi projektami dotycz¹cymi wykorzystania w dzia³alnoœci grupy sztucznej inteligencji, dronów, nowych urz¹dzeñ i rozwi¹zañ informatycznych.
Orlen zauwa¿a, ¿e od kilku lat roœnie œwiadomoœæ przedsiêbiorstw (tak¿e w bran¿y petrochemicznej i rafineryjnej) dotycz¹ca koniecznoœci ochrony praw w³asnoœci intelektualnej. W tym zakresie aktywny chce byæ równie¿ polski koncern. Jednoczeœnie zauwa¿a, ¿e nie jest mo¿liwe oszacowanie, ile wynalazków uda mu siê wytworzyæ czy te¿ ile znaków zostanie zarejestrowanych.
Obecnie ca³a grupa (wraz z firmami zagranicznymi) posiada: ponad 50 patentów w mocy, 900 zarejestrowanych i zg³oszonych znaków towarowych, 30 wzorów u¿ytkowych i 80 wzorów przemys³owych. Niespe³na pó³tora roku temu informowa³a, ¿e ma ich odpowiednio powy¿ej: 40, 720, 20 i 50. Tak znacz¹cy przyrost to przede wszystkim konsekwencja powiêkszenia grupy m.in. o Energê i Ruch. Koncern zapewnia, ¿e jego flagowym znakiem towarowym pozostaje marka Orlen, wyceniana na 4,7 mld z³.
Obecnie grupa kapita³owa prowadzi dzia³alnoœæ badawczo-rozwojow¹ poprzez sieæ w³asnych oœrodków badawczych, zlokalizowanych w Polsce (Orlen Laboratorium, Centrum Badawczo-Rozwojowe w P³ocku, Centrum Badawczo-Rozwojowe w Gdañsku) i w Czechach (Polymer Institute Brno i Orlen UniCRE). Ponadto wspó³pracuje z naukowcami oraz zewnêtrznymi instytutami badawczymi.