Pañstwo zwróci kary za przeci¹¿one osie pojazdów normatywnych.
PrzewoŸnicy ukarani za przejazd bez zezwolenia po drogach publicznych otwartych dla ruchu pojazdów z naciskiem osi 8 ton, pojazdem z osi¹ o nacisku do 11,5 tony, mog¹ wyst¹piæ do odpowiedniego organu o zwrot kary. – Istnieje mo¿liwoœæ wznowienia postêpowania, jednak¿e przewoŸnik musi sprawdziæ za co zosta³ ukarany – podkreœla dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel.
Je¿eli postêpowanie by³o zakoñczone na etapie organu, wniosek nale¿y z³o¿yæ w ci¹gu 1 miesi¹ca od dnia wejœcia w ¿ycie ustawy, czyli do 26 lutego 2021 roku. Natomiast w sytuacji, gdy wyrok zosta³ wydany przez WSA, przedsiêbiorstwo ma na z³o¿enie dokumentów 3 miesi¹ce, czyli do 26 kwietnia 2021 r.
Mo¿liwoœæ ubiegania siê o zwrot kary wynika z opublikowanej 11 stycznia Ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych. – Zmiany te maj¹ zwi¹zek z orzeczeniem przez Trybuna³ Sprawiedliwoœci Unii Europejskiej i wskazaniem niezgodnoœci przepisów krajowych nak³adaj¹cych obowi¹zek posiadania zezwoleñ umo¿liwiaj¹cych poruszanie siê po drogach publicznych pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 t z dyrektyw¹ Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. – przypomina ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP Mariusz Hendzel.
– Kwoty, jakimi najczêœciej by³y obci¹¿ane firmy transportowe wynosi³y od 2 tys. do nawet 15 tys. z³otych w przypadku jednego postêpowania. Z racji tego, ¿e mowa jest o zwrocie spraw maj¹cych miejsce a¿ 10 lat temu, wiele przedsiêbiorstw otworzy postêpowanie o zwrot nie jednego, a wrêcz kilku kar – przewiduje Hendzel.
Z kolei kancelaria Iuridica przetestuje digitalizacjê us³ug prawnych. – przygotowaliœmy generator wniosków o zwrot kar, który pozwoli, aby firma transportowa samodzielnie, intuicyjnie i w pe³ni profesjonalnie (nasz wzór) przygotowa³a wniosek o zwrot kary – opisuje £ukasz Chwalczuk z kancelarii Iuridica.
Zapewnia, ¿e procedura jest banalnie prosta. – Wystarczy, aby przewoŸnik odnalaz³ numer sprawy/decyzji, wygenerowa³ sobie przygotowany przez nas wniosek i wys³a³ do organu, który wyda³ decyzjê. PóŸniej czeka na pieni¹dze, co zosta³o przewidziane w Bud¿ecie RP, wiêc zwroty na pewno bêd¹ – podkreœla Chwalczuk.
Zaznacza, ¿e wnioski o zwrot kar s¹ zestandaryzowane, ale mimo wszystko wymagaj¹ profesjonalnego uzasadnienia prawnego. – Laik na pewno bêdzie mia³ problem z uzasadnieniem, aby ITD nie robi³o mu problemów. Administracja nadal operuje w formie papierowej, wiêc wniosek trzeba wydrukowaæ, podpisaæ i wys³aæ poczt¹, ale wszystko inne dzieje siê automatycznie. Firma transportowa musi tylko odszukaæ i podaæ numer decyzji, a wszystko inne generuje nasz system – zaznacza Chwalczuk.