Poland

Nowy pomysł na Suchoje

W sytuacji, kiedy jedynym przewonikiem, ktry pod naciskiem pastwa wynajmuje teraz Suchoje (SSJ100) Rosjanie wpadli na nowy pomys. Trzeba zakada nowych przewonikw, ktrzy w swojej flocie bd mieli takie maszyny.

Miaaby wic powsta linia regionalna, ktra obsugiwaaby poczenia z rosyjskiego dalekiego wschodu po caej Rosji gwnie jednak latajc po portach na wschodniej Syberii i wybrzeu Pacyfiku. Pomys drugi, to wspudzia w zbudowaniu linii lotniczej w Nigerii Green Africa Airways (GAA), ktra ma wystartowa z pasaerami jeszcze tego lata. Tyle,e moe to nie by takie proste, bo Nigeryjczycy maj inn wizj. Rzd nigeryjski ju zatwierdzi zgod na wsparcie finansowe na kupno 6 sztuk A220-300 wczeniej zamwionych dla rosyjskich Red Wings , chocia kategorycznie odrzuci moliwo zamwienia na tego projektu Airbusw A320neo/ceo. Przy tym pomys na GAA jest bardzo ambitny i linia miaaby na przykad, tak jak robi to dzisiaj Ethiopian Airlines , obsugiwa poczenia na terenie caej Afryki. Std w Moskwie wywnioskowano,e GAA byby idealnym klientem na SSJ100.

GAA pocztkowo miay mie w swojej flocie jedynie Boeingi 737 MAX i zamwiy 50 sztuk tych maszyn. Ale kopoty amerykaskiego producenta spowodoway, e Nigeryjczycy zaczli intensywnie szuka innych dostawcw i podczas ostatniego salonu lotniczego w Singapurze parafowali porozumienie z Airbusem na dostaw 50 A220-300. Ale na dostawy musi poczeka.

Rosjanie borykaj si z brakiem zamwie na Suchoje od dobrych trzech lat i tak naprawd jedynym sukcesem bya zgoda Aerofotu na leasing 100 tych maszyn. Ostatecznie najwiksza rosyjska linia ma w tej chwili 54 SSJ100, czyli dokadnie tyle, ile Jamal, Azimut, Gazpromavia, Jakutia, IrAero i Severstal razem wzite. W tym roku Sukhoi Civil Aviation Company (SCAC) zamierza wyprodukowa 17 takich maszyn. Na razie nie wiadomo, czy trafi one do Aerofotu, czy do GAA.