Poland

Nissan i Renault tną koszty, żeby przetrwać

MOTO Biznes

Mniej modeli, mniejsze wydatki i zatrudnienie. Renault i Nissan ogosiy swoje nowe strategie. Obydwie marki planuj drastycznie ograniczenia, ale i niespotykane dotychczas wzajemne wsparcie. Z tego wsparcia skorzysta take trzeci czonek sojuszu Mitsubishi.

Jak na razie jednak Nissan i Renault maj za sob trudny czas z powodu usunicia z firmy lidera sojuszu, Carlosa Ghosna, a ich kopoty pogbiy si przez zapa na rynku wymuszon przez pandemi Covid-19. To, co zaplanoway Nissan i Renault jest totalnym zaprzeczeniem strategii wymylonej przez Ghosna i zostao doskonale przyjte przez rynki ju w momencie ogoszenia nowej strategii Sojuszu Nissan Renault Mitsubishi w ostatni rod, 27 maja. Zamiast zwikszania produkcji, bdzie jej ograniczenie, zamiast wikszej liczby modeli, bdzie ich mniej. Najtrudniejsze jednak bdzie ograniczenie zatrudnienia, zwaszcza przez Renaulta we Francji.

Od 1 lipca nowym prezesem Renaulta bdzie Luca de Meo, czowiek, ktry uratowa hiszpaskiego Seata i doprowadzi do sytuacji, w ktrej jest to dzisiaj jedna z najsilniejszych marek w Grupie Volkswagena. Doskonale znajcy francuski de Meo synny jest z tego, e potrafi dobrze si porozumie ze zwizkami zawodowymi. Te umiejtnoci z pewnoci mu si teraz przydadz.

Luca de Meo.

Trudny start Nissana
Nissan startuje do nowego otwarcia w sojuszu z kiepskiej pozycji. Firma ogosia wanie wyniki finansowe za ostatni rok. Straty wyniosy 671 mld jenw, czyli 6,2 mld dolarw. To wanie byo bodcem dla nowej radykalnej strategii, ktra tylko w tym roku finansowym ma przynie oszczdnoci w wysokoci 300 mld jenw, a odbdzie si to przez obnienie kosztw staych, zmniejszenie produkcji ( o 20 proc. w cigu 4 lat) do 5,4 mln aut rocznie oraz wycofanie niektrych modeli. Docelowo Nissan ma produkowa 55 modeli aut w porwnaniu z 69 obecnie, a w cigu nastpnego ptora roku planuje zaprezentowanie 12 cakowicie nowych aut. Jak ju pisalimy na moto.rp.pl wczeniej zmniejszenie liczby modeli zdecydowao si Renault rezygnujc z Talismana, Espace i Scenica.

Renault Talisman.

Kolejne trudne posunicie japoskiej marki, to zamknicie fabryki w Barcelonie, gdzie zatrudnionych jest 3 tys. osb, a porednio daje prac 20 tysicom. Ta fabryka i mieszczce si tam rwnie centrum R&D byy dotychczas dum Nissana. Produkowane byy tam rwnie auta dla Renault. Teraz zapewne bd zjeday z tamy w ktrym z zakadw we Francji. Zamknita zostanie rwnie fabryka Nissana w Indonezji.

W kadym razie Nissan zanotowa spadek przychodw ze sprzeday o 15 proc. do 9,9 biliona jenw i nie poda prognoz zysku w przyszoci uznajc,e trudno jest je wiarygodnie wyliczy w tych trudnych czasach. Tylko w kwietniu produkcja Nissana spada o 62 proc.

Nissan Navara.

Liczby, jakie podaje dzisiaj Nissan mog szokowa, ale wida e marka zdecydowaa si na drastyczne posunicia i warto to doceni. W czasie Covid-19 nikt nie bdzie w stanie przetrwa, jeli nie jest przygotowany do zwikszenia efektywnoci- uwaa Naoki Fujiwara, zarzdzajcy funduszem inwestycyjnym Shinkin Asset Management Co. Zrobi wszystko, co tylko bdzie moliwe, eby Nissan powrci do zyskw obiecywa Makoto Uchida, prezes Nissana. I ujawni, e i on sam i cay zarzd zdecydowa si na obnienie sobie zarobkw.

W ramach odrodzonego sojuszu Nissan ma rozwija si przede wszystkim w Japonii, w Chinach, gdzie zwikszy w kwietniu dzia w rynku gdzie oraz w Stanach Zjednoczonych. A jak na razie firma zapewnia,e ma wystarczajc ilo gotwki, aby przetrwa najtrudniejsze czasy 1,5 bln jenw w kasie firmy i otwart linia kredytowa na 1,3 bln.

Popularny w USA Nissan Maxima.

Jednake Koji Endo, analityk w SBI Securities Co. Nie jest ju takim optymist jak jego kolega z funduszu. I nie widzi moliwoci wyjcia Nissana ze strat ju w tym roku finansowym. Nissan jeszcze poniesie gbokie straty, zanim wrci do zyskw mwi. A straty Nissana powoduj rwnie pogbienie strat w Renault w sytuacji, kiedy Francuzi maj w japoskiej marce 43 proc. udziaw, wic musz si liczy z niedoborem 3,57 mld euro.

CZYTAJ TAKE: Nissan Ariya: Elektryczna wojna z Mercedesem i Tesl

Renault te oszczdza
Renault zdecydowa si zmniejszenie zatrudnienia o 14,6 tys. osb, w tym 4,6 tys. we Francji podano w pitek 29 maja. Francuska marka zatrudnia na wiecie 180 tys. osb. W owiadczeniu opublikowanym w pitek, 29 maja Renault informuje, e postawi na dobrowolne odejcia, wczeniejsze emerytury oraz szkolenia dla tych, ktrzy chcieliby zdoby inny zawd w sytuacji, kiedy motoryzacja jeszcze przez lata bdzie wracaa do stanu sprzeda pandemii.

Taka strategia, cznie z ograniczeniem liczby modeli i ustaleniami w ramach sojuszu dotyczcymi umocnienia si w Europie, Afryce Pnocnej, Rosji i Ameryce aciskiej ma przynie w cigu trzech lata 2 mld euro oszczdnoci i bdzie kosztowaa 1,2 mld euro. Decyzje dotyczce zamknicia fabryk we Francji nie zostay jeszcze podjte, bo jest to sprawa ogromnie delikatna ze wzgldw politycznych. Wiadomo jedynie, e w dwch zakadach w Dieppe oraz Flins produkcja bdzie powoli wygaszana.

Bdziemy si bacznie przyglda kademu likwidowanemu miejscu pracy i kadej fabryce ostrzeg francuski minister finansw, Bruno Le Maire. Wsparcie pastwa jest w tej chwili dla Renaulta kluczowe, poniewa firma zamierza skorzysta z pomocy publicznej wartej 5 mld euro. Obecne potrzeby produkcyjne Renault wynosz jedn trzeci mocy. Globalna produkcja Renaulta ma zmniejszy si do 3,3 mln aut w roku 2024 z 4 mln w 2019. To w zaoeniach ma przynie oszczdnoci w wielkoci 650 mln euro. Dojdzie do racjonalizacji w produkcji skrzy biegw. Cicia w inynierii, to oszczdno 800 mln euro, a w marketingu i wsparciu sprzeday 700 mln euro. Renault ma teraz skupi si na tym, co robi najlepiej, czyli produkcji aut z napdem elektrycznym oraz SUVw.

Elektryczny Renault Zoe.

Europejska niewiadoma Mitsubishi
Prezes Mitsubishi, Osamu Matsuko zapytany podczas wideokonferencji o strategi tej marki na rynek europejski powiedzia, e jeszcze jej nie ma. Wiadomo jednak, e firm ma skupi si na tym co robi najlepiej, czyli produkcji aut hybrydowych, oraz rozwoju w Azji Poudniowo- Wschodniej, Australii i Nowej Zelandii. Wiadomo te, e w planach jest take rozwijanie produkcji aut maych miejskich gdzie widoczny jest ju Spacestar, nie tylko Outlanderw, ASX, czy Eclipse Cross. To, e Osamu Matsuko nie ma jeszcze planw dla Europy, nie znaczy jednak e marka zniknie z naszego kontynentu. Bo w nowym rozdaniu Sojuszu Nissan Renault Mitsubishi jest zapis, e marki maj si wzajemnie wspiera na rynkach, gdzie jest jeden lider.

Mitsubishi Eclipse Cross.

Football news:

Real Madrid is ready to sell Ceballos for 25 million euros
Manchester United is ready to pay 120 million euros for Sancho if they get into the Champions League
Saul: if Real Madrid win La Liga, it will only be because they deserve it. VAR puts a penalty in their favor, as they put pressure on the opponent
Tiago put his house in Munich up for sale. Liverpool was Interested in him
Glushakov before the game with Spartak: I have no problems with the fans
Olivier Giroud: I'm Glad that my goal helped Chelsea win
Hulk: the Contract with Shanghai ends in December. I don't want to play in China anymore