
Kobiety w biznesie nie potrzebuj¹ przywilejów, wystarcz¹ im równe szanse. I zmiana mentalnoœci, na któr¹ jednak potrzeba czasu.
A¿ osiem na dziesiêæ polskich firm ma prezesa mê¿czyznê. W ostatnich latach statystyki poprawi³y siê symbolicznie. Im wiêksze przedsiêbiorstwo, tym mniej mened¿erek.
A przecie¿ korporacje tak du¿o mówi¹ o potrzebie równouprawnienia.
Problem dobrze pokazuj¹ te¿ badania przeprowadzone wœród spó³ek gie³dowych, czyli takich, które powinny œwieciæ przyk³adem, równie¿ jeœli chodzi o ³ad korporacyjny. Udzia³ kobiet w zarz¹dach i radach nadzorczych to ³¹cznie kilkanaœcie procent. W ci¹gu dekady wzrós³ o zaledwie kilka punktów. Jeœli takie tempo siê utrzyma, dojœcie kobiet do poziomu 50 proc. zajmie prawie... 100 lat.
Czytaj tak¿e: Kobietom w biznesie wci¹¿ pod górkê
Na problem mo¿na spojrzeæ z wielu stron, m.in. socjologicznej i stricte ekonomicznej. Zaczynaj¹c od ostatniej: ró¿norodnoœæ to nie tylko kwestia wizerunku. Ona naprawdê siê op³aca. Badania miêdzynarodowe potwierdzaj¹ zwi¹zek pomiêdzy wiêksz¹ ró¿norodnoœci¹ we w³adzach spó³ek a ich lepszymi wynikami i ni¿szym ryzykiem. Takie same wnioski p³yn¹ z najnowszego badania CFA Society Poland dotycz¹cego polskich firm.
Problem z ró¿norodnoœci¹ na rynku pracy jest du¿o szerszy i nie dotyczy tylko stanowisk mened¿erskich. Kobiety od lat zarabiaj¹ mniej ni¿ mê¿czyŸni na tych samych stanowiskach. Nie mo¿na tego t³umaczyæ gorszymi kompetencjami. W niemal ca³ej Unii wœród osób z wy¿szym wykszta³ceniem dominuj¹ kobiety. Polska nie jest wyj¹tkiem. Co wiêcej, ró¿nica ta jest u nas wy¿sza ni¿ œrednia dla UE. Gdzie le¿y wiêc problem?
Jest du¿o g³êbszy, ni¿ mog³oby siê wydawaæ na pierwszy rzut oka. Zdecydowana wiêkszoœæ kobiet nigdy nie awansuje na wysokie stanowiska nie dlatego, ¿e zderz¹ siê ze szklanym sufitem. One nawet nie podejm¹ tej próby. Ju¿ na starcie celuj¹ ni¿ej, w Polsce nadal bowiem dominuje stereotypowe myœlenie o roli kobiet w ekosystemie spo³eczno-ekonomicznym. Brakuje te¿ zachêt systemowych, które wspiera³yby panie na rynku pracy i dawa³y poczucie, ¿e warto w siebie inwestowaæ. Odleg³e miejsce Polski w indeksie, który opracowuje Europejski Instytut ds. Równoœci Kobiet i Mê¿czyzn, nie jest kwesti¹ przypadku i wynika z du¿ego obci¹¿enia Polek obowi¹zkami opiekuñczymi.
Naiwnoœci¹ by³oby s¹dziæ, ¿e sytuacja szybko siê poprawi. Szeroko rozumiana ró¿norodnoœæ – ujmuj¹c rzecz dyplomatycznie – priorytetem rz¹du nie jest. I tak np. zamiast systemowych rozwi¹zañ, które pomaga³yby ³¹czyæ pracê zawodow¹ z wychowywaniem dzieci, mamy program 500+, który przyczyni³ siê do spadku aktywnoœci zawodowej kobiet.
Ale ¿eby nie by³o zbyt pesymistycznie: w Polce jest du¿o niesamowitych kobiet, które prowadz¹ w³asne biznesy i przebijaj¹ siê przez szklany sufit. Jak co roku 8 marca przedstawiamy wschodz¹ce gwiazdy biznesu i trzymamy za nie kciuki.
Kobiety nie potrzebuj¹ przywilejów. Wystarcz¹ równe – nie tylko w teorii – szanse. Systemowe rozwi¹zania wspieraj¹ce rodziny, dobra jakoœæ procesów rekrutacyjnych oraz przejrzyste procedury awansu. I zmiana mentalnoœci, na któr¹ trzeba czasu. Jedna z moich rozmówczyñ, którym uda³o siê przebiæ szklany sufit, zawiesi³a nad biurkiem cytat z Michelle Obamy: „Rób to, co uwa¿asz za stosowne. I tak zawsze znajdzie siê ktoœ, kto uwa¿a inaczej".