Ekonomia

W 2020 r. deweloperzy ukoñczyli budowê 430 tys. mkw. powierzchni w ramach ró¿nych obiektów handlowych. 335 tys. mkw. z rynku zniknê³o.
Najwiêkszymi projektami otwartymi w 2020 roku by³a Galeria Wiœlanka w ¯orach z 20 tys. mkw., Dekada w Nysie z 19,6 tys. mkw., Galeria Che³m w Che³mie z 17,5 tys. mkw. a tak¿e wielofunkcyjny projekt Elektrownia Powiœle w Warszawie z 15,5 tys. mkw. powierzchni handlowej.
W tym samym czasie oko³o 335 tys. mkw. zosta³o wycofanych z poda¿y nowoczesnej powierzchni handlowej jako wynik zamkniêæ wybranych, starszych galerii Tesco i Auchan, centrum handlowego Sukcesja w £odzi, a tak¿e czêœciowej konwersji powierzchni handlowej na inne funkcje w wybranych obiektach.
- Trzy lockdowny w oczywisty sposób wp³ynê³y na zmiany w zwyczajach zakupowych Polaków i przyczyni³y siê do rosn¹cej popularnoœci mniejszych formatów handlowych. Jednoczeœnie wybuch pandemii uwypukli³ wyzwania, którym rynek stawia³ czo³a od d³u¿szego czasu – mówi Anna Wysocka, dyrektor Dzia³u Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL. - Oprócz wzrostu sprzeda¿y internetowej i wielokana³owej, mocniej zosta³a te¿ podkreœlona koniecznoœæ poszukiwania alternatywnych lokalizacji, które pozwol¹ sieciom na przyci¹gniêcie nowych grup klientów. Wœród nich mo¿emy wymieniæ m.in. lokalizacje znajduj¹ce siê przy szeroko pojêtych ulicach handlowych, które dziêki przyjêciu odpowiedniej strategii, mog¹ zyskaæ na aktualnych przemianach maj¹cych miejsce na rynku – dodaje.
Pandemia wzmocni³a popularnoœæ wygodnych i szybkich zakupów, które mo¿na zrobiæ w niedalekiej odleg³oœci od swojego domu. 41 proc. ukoñczonej powierzchni zosta³o oddanej do u¿ytku w ramach parków handlowych, a kolejne 28 proc. w centrach convenience. Centra handlowe, które wci¹¿ s¹ najpopularniejszym formatem w Polsce, odpowiada³y za zaledwie 20 proc. nowej poda¿y. - W rezultacie ca³kowita powierzchnia handlowa w Polsce, obejmuj¹ca zarówno wielkopowierzchniowe formaty, jak i centra convenience, na koniec 2020 roku osi¹gnê³a poziom blisko 16 mln mkw. - t³umaczy Joanna Tomczyk, starszy analityk rynku JLL.
Spadek liczby odwiedzaj¹cych i obrotów w wiêkszoœci centrów handlowych w Polsce, a tak¿e negocjacje miêdzy w³aœcicielami a najemcami, wp³ynê³y na spowolnienie lub tymczasowe zawieszenie planów ekspansji wiêkszoœci najemców. Z drugiej strony, wiêkszoœæ sieci spo¿ywczych i najemców z kategorii „value retailers" zosta³o w mniejszym stopniu dotkniêtymi przez pandemiê, a ich plany ekspansji podtrzymane, i niejednokrotnie skierowane na nowe destynacje handlowe, bardziej odporne na skutki wprowadzanych obostrzeñ. Warto te¿ przypomnieæ, ¿e ubieg³y, pandemiczny rok by³ momentem debiutu kilku zagranicznych marek, m.in.: modowego giganta Irlandii, czyli firmy Primark i amerykañskiego brandu Urban Outfitters. Ponadto, swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzy³y w tym czasie American Vintage z Francji, Falconeri z W³och, butik z kosmetykami Armani Beauty z Francji, sieæ sklepów meblowych Mömax z Austrii, czy rosyjski dyskont spo¿ywczy Mere - dodaje Joanna Tomczyk.
Jednoczeœnie niektóre marki zdecydowa³y o wyjœciu z polskiego rynku. Powodem by³a kondycja finansowa tych sieci, która jednak w wielu przypadkach by³a niekorzystna jeszcze przed wybuchem pandemii. Zjawisko to mo¿na by³o zaobserwowaæ równie¿ na rynkach zagranicznych. Wœród sklepów, które zdecydowa³y o zakoñczeniu dzia³alnoœci w Polsce znalaz³y siê modowe Forever21, Camaieu, Promod i Stefanel, sieæ obuwnicza Salamander, sklep sportowy Sportisimo, czy oferuj¹cy artyku³y do wnêtrz Miniso.