Przedsiêbiorcy musz¹ w podobnym terminie raportowaæ schematy podatkowe z ró¿nych okresów.
Powstaje du¿y problem, poniewa¿ firmy musz¹ myœleæ jednoczeœnie o zg³aszaniu schematów aktualnych oraz ponownym raportowaniu schematów zg³oszonych w latach poprzednich.
Ponowne obowi¹zki
Przypomnijmy, ¿e koniecznoœæ ponownego raportowania schematów transgranicznych to efekt poœpiesznej implementacji dyrektywy UE. Polska wdro¿y³a te przepisy 1 stycznia 2019 r., chocia¿ mia³a czas do 1 lipca 2020 r. Okaza³o siê, ¿e zaraportowane wczeœniej schematy nie spe³niaj¹ standardu okreœlonego przez Komisjê Europejsk¹ (tzw. unijnej schemy).
W efekcie 1 lipca 2020 r. w odniesieniu do transgranicznych schematów wszystkie numery NSP nadane przez szefa KAS (potwierdzaj¹ce z³o¿enie MDR) wydane przed t¹ dat¹ sta³y siê niewa¿ne. Oznacza to, ¿e transgraniczne schematy podatkowe z okresu od 26 czerwca 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. trzeba zg³osiæ ponownie.
Promotorzy, czyli doradcy proponuj¹cy i wprowadzaj¹cy takie schematy, mieli czas do 31 grudnia 2020 r. Informacjê kwartaln¹ MDR-4 musz¹ zaœ zg³osiæ do 30 kwietnia 2021 r. Korzystaj¹cy, czyli przedsiêbiorcy, musz¹ ponownie zg³osiæ schematy transgraniczne do 31 stycznia 2021 r., a wspomagaj¹cy (np. ksiêgowi) do 28 lutego 2021 r.
Co ze schematami z okresu po 1 lipca 2020 r.?
Jak wyjaœnia Maciej Przychodzeñ, mened¿er w dziale podatkowo-prawnym PwC Polska, bieg terminów zwi¹zanych ze schematami podatkowymi transgranicznymi z okresu od 31 marca do 31 grudnia 2020 r. (które nie up³ynê³y jeszcze przed 1 lipca 2020 r.) zacz¹³ biec ponownie od 1 stycznia 2021 r.
Uwaga na daty
– Jeœli uzgodnienie transgraniczne podlegaj¹ce raportowaniu, np. przeniesienie bazy klientów miêdzy podmiotami powi¹zanymi, nast¹pi³o latem lub jesieni¹ 2020 r., 30-dniowy termin na raportowanie by³ zawieszony, ale zacz¹³ biec ponownie 1 stycznia 2021 r. To oznacza, ¿e w podobnym terminie przedsiêbiorca bêdzie musia³ zaraportowaæ informacje z lata, jesieni czy zimy (do koñca 2020 r.). Co wiêcej, przedsiêbiorcy bêd¹ musieli w tym samym czasie przekazaæ informacje o schematach z okresu od 31 marca do koñca 2020 r. oraz ponownie o zdarzeniach zg³oszonych przed 1 lipca 2020 r. (podlegaj¹cych obowi¹zkowi ponownego zg³oszenia).
Prawid³owe wype³nienie tych obowi¹zków oraz dotrzymanie terminów sprawia wiele problemów – mówi Maciej Przychodzeñ.
Jednoczeœnie przedsiêbiorcy musz¹ ju¿ myœleæ o raportowaniu MDR-3. Do 30 kwietnia 2021 r. musz¹ z³o¿yæ MDR-3, dotycz¹cy schematów transgranicznych z 2020 r. Nie dotyczy to jednak tych MDR-3, których termin na z³o¿enie up³yn¹³ jeszcze przed zawieszeniem terminów.
Rodzi to wiele problemów.
– Z doœwiadczenia wiemy, ¿e w praktyce najwiêksz¹ bol¹czk¹ jest prawid³owa identyfikacja przez osoby operacyjne transakcji czy operacji gospodarczych, które mog¹ podlegaæ obowi¹zkowemu raportowaniu MDR. W pewnym zakresie na pewno pomo¿e systemowe podejœcie do zagadnienia, w szczególnoœci przygotowanie praktycznej procedury MDR i szczegó³owe omówienie jej z pracownikami – mówi £ukasz B¹czyk, cz³onek zarz¹du ASB Tax.
Dodaje, ¿e szeroki zakres regulacji dotycz¹cych raportowania uniemo¿liwia prawid³owe wype³nienie tych obowi¹zków bez wsparcia doradcy.
doktor nauk prawnych, partner w Kancelarii Vinci & Vinci
Po lekturze fragmentu ordynacji podatkowej dotycz¹cego MDR ciœnie siê na usta pytanie o cel tych przepisów. Cel dyrektywy DAC6 jest natomiast w niej bezpoœrednio wskazany. Chodzi o zapewnienie prawid³owego funkcjonowania rynku wewnêtrznego (art. 113 i 115 TFUE). Cel ten nale¿y osi¹gn¹æ poprzez zg³aszanie informacji o transgranicznych uzgodnieniach potencjalnie agresywnego planowania podatkowego.
Z przepisów, uzasadnieñ projektów i objaœnieñ MF wynika, ¿e celem przepisów polskich jest przede wszystkim dostêp organów pañstwa do informacji o transakcji. Z polskich przepisów wynika, ¿e dotycz¹ one wszystkich i wszystkiego, poniewa¿ s¹ bardzo nielogiczne, o
bardzo szerokim zakresie. Powstaje te¿ pytanie, czy stosowanie przepisów o MDR z moc¹ wsteczn¹ nie godzi w zasady pewnoœci prawa i uzasadnionych oczekiwañ.