Miêdzynarodowe przesy³ki bij¹ rekordy. Œwiatow¹ gospodarkê ci¹gn¹ w dó³ us³ugi.
Zajmuj¹ca siê miêdzynarodowymi przesy³kami kurierskimi DHL Express notuje wysoki poziom obrotów. – Kwiecieñ mia³ najni¿sze obroty, ale wyjœcie z odbicia zaprowadzi³o nas na wy¿szy poziom ni¿ przed kryzysem – podkreœla dyrektor zarz¹dzaj¹cy DHL Express John Pearson.
Dodaje, ¿e w wielu krajach PMI przekracza 50 punktów, czyli dominuje optymistyczne spojrzenie. – Podczas pierwszej fali pandemii e-handel zanotowa³ 3-letni wzrost w 3 miesi¹ce. Nale¿y do niego co druga przesy³ka. Przy drugiej fali nie ma spowolnienia w wymianie handlowej, w niektórych krajach obroty nawet rosn¹. Trzeci kwarta³ jest najintensywniejszy w naszej historii. We wrzeœniu stanêliœmy na mocnych nogach – zaznacza Pearson.
Handel nie ucierpia³
Profesor Uniwersytetu Nowojorskiego Steven Altman, który dla DHL przygotowa³ raport „Globalny wskaŸnik otwartoœci” zapewnia, ¿e w przeciwieñstwie do prognoz globalizacja nie cofnê³a siê. Jest nawet na wy¿szym poziomie ni¿ w 2007/08 roku. – Ju¿ we wrzeœniu handel by³ zaledwie o 2 proc. poni¿ej przedpandemicznego poziomu – wskazuje profesor.
Dodaje, ¿e wskaŸnik otwartoœci zmala³ z powodu mniejszych o 70 proc. przep³ywów osób i kapita³u. Nie zrównowa¿y³ ich blisko dwukrotny wzrost ruchu telekomunikacyjnego.
Inwestorzy wycofali siê z rozwijaj¹cych siê gospodarek. Do tej pory przep³ywy finansowe nie powróci³y do poprzednich poziomów.
Altman ostrzega, ¿e nie nale¿y przeceniaæ znaczenia globalizacji. – Krajowe przep³ywy towarów stanowi¹ niemal 80 proc. œwiatowej wymiany handlowej, zagraniczne bezpoœrednie inwestycje to 7 proc. inwestycji w 2019 roku, miêdzynarodowe po³¹czenia telefoniczne to 7 proc. ruchu. Zaledwie 3,5 proc. ludzi mieszka poza krajem urodzenia.
Odrobienie strat w 2022 roku
Zaniepokojona niskimi przep³ywami finansowymi jest g³ówna ekonomistka Citibank Catherine Mann. – Ni¿sze poziomy finansowania bêd¹ problemem dla rynków rozwijaj¹cych siê – twierdzi Mann.
Profesor globalizacji Uniwersytetu w Oksford Ian Goldin podlicza, ¿e w ratowanie œwiatowej gospodarki rz¹dy wpompowa³y 12 bilionów dol., ale kraje rozwijaj¹ce siê otrzyma³y tylko 1 proc. sumy.
Gospodarki bêd¹ kula³y przez zapaœæ sektora us³ug. Podczas zamro¿enia gospodarek ludzie nie wydawali pieniêdzy na us³ugi, lecz na towary. – Odbicie nie bêdzie tak silne, abyœmy wrócili do poziomów stycznia 2020. Wyzwaniem na 2021 rok jest jak poradziæ sobie z pandemi¹ i utrzymaæ wzrost gospodarczy – wskazuje Mann. Przewiduje powolne odbicie i dopiero w 2022 roku osi¹gniecie poziomów z wczesnego 2020 roku.
Goldin tak¿e uwa¿a, ¿e powrót do dawnego poziomu zajmie dwa lata. – Straciliœmy 5 proc. globalnego PKB i do wczeœniejszej trajektorii nie wrócimy. Za to zap³ac¹ m³odsze generacje oraz biedniejsze kraje. Te grupy ponios¹ ciê¿ar kryzysu pandemicznego – uwa¿a Goldin.
Na zmiany ³añcuchów dostaw nie zanosi siê
Mann uwa¿a, ¿e spowodowany pandemi¹ wstrz¹s gospodarczy i oczekiwania klimatyczne kaza³y zadaæ pytania o perspektywy inwestycji i ³añcuchy dostaw – z powodu œladu wêglowego i efektywnoœci kosztowej.
Sceptyczny co do zmian jest Pearson. – Nie spodziewam siê powa¿nych i masowych zmian w globalnych ³añcuchach dostaw. Po wybuchu wulkanu, w 2010 roku, gdy przez 3 tygodnie samoloty nie lata³y nad Europ¹, firmy zapewnia³y, ¿e zmieni¹ filozofiê dostaw. Nic takiego siê nie sta³o – przypomina Pearson.
Dodaje, ¿e gospodarkê napêdza e-handel. – Nowe firmy wchodz¹ do Internetu, pandemia umocni³a nasz wizerunek wœród klientów. Spêdzamy miliardy rocznie na samoloty, samochody, IT – wymienia Pearson. Firma przygotowuje siê do globalnej dystrybucji szczepionek.
Przychody DHL Express przekroczy³y 17 mld euro w 2019 roku. Zysk operacyjny wyniós³ 2 mld euro, zapewniaj¹c prawie 12-procentow¹ mar¿ê operacyjn¹.