Handel

W grudniu, gdy przez wiêksz¹ czêœæ miesi¹ca otwarte by³y sklepy w galeriach handlowych, sprzeda¿ detaliczna by³a o niemal 20 proc. wiêksza ni¿ w listopadzie. W porównaniu do grudnia 2019 r. sprzeda¿ zmala³a tylko minimalnie, choæ tegoroczne Œwiêta Bo¿ego Narodzenia by³y obchodzone znacznie skromniej.
Jak poda³ w pi¹tek GUS, sprzeda¿ detaliczna w ujêciu realnym (czyli w cenach sta³ych) zmala³a w grudniu o 0,8 proc. rok do roku, po zni¿ce o 5,3 proc. w listopadzie i 2,3 proc. w paŸdzierniku. By³ to wiêc dla sektora handlowego najlepszy miesi¹c od pocz¹tku drugiej fali epidemii COVID-19 i zwi¹zanych z ni¹ ograniczeñ aktywnoœci ekonomicznej.
Ankietowani przez „Rzeczpospolit¹” ekonomiœci spodziewali siê, ¿e grudniowe wyniki sprzeda¿y detalicznej bêd¹ lepsze od listopadowych. Przez kilka tygodni przed œwiêtami sklepy w galeriach handlowych mog³y dzia³aæ bez przeszkód, a rz¹d wprowadzi³ dodatkowe niedziele handlowe. Czêœæ analityków ocenia³a nawet, ¿e w grudniu sprzeda¿ detaliczna mog³a wzrosn¹æ. Przeciêtnie jednak szacowali, ¿e jej spadek wyhamowa³ do 2,3 proc. rok do roku.
Sprzeda¿ detaliczna w grudniu -0,8%. Lepiej od oczekiwañ rynkowych (-2,3% mediana @GSiemionczyk), ale gorzej od naszej prognozy (+0,8%). Na wykresie odsezonowanym w górê, w styczniu znów w dó³, a potem znów w górê. Rollercoaster. pic.twitter.com/iV4JcW1RZ3
— mBank Research (@mbank_research) January 22, 2021
Otwarcie sklepów w galeriach handlowych prze³o¿y³o siê na mniejsz¹ sk³onnoœæ Polaków do zakupów w internecie. Jak podaje GUS, wartoœæ sprzeda¿y przez internet (w cenach bie¿¹cych) by³a w grudniu o ponad 4 proc. mniejsza ni¿ w listopadzie, a jej udzia³ w ca³kowitej wartoœci sprzeda¿y detalicznej zmala³ do 9,1 proc. z 11,4 proc. miesi¹c wczeœniej.
Obowi¹zuj¹ce w grudniu antydepidemiczne ograniczenia i zalecenia, m.in. dotycz¹ce liczby osób spêdzaj¹cych wspólnie œwiêta, poskutkowa³y mniejsz¹ mobilnoœci¹ Polaków. To prze³o¿y³o siê na spadek sprzeda¿y paliw (w cenach sta³ych) o 10,3 proc. rok do roku, po zni¿ce o 14,7 proc. w listopadzie.
WyraŸnie odbi³a siê sprzeda¿ mebli, sprzêtu RTV i AGD. Podczas gdy w listopadzie wydatki na tego rodzaju dobra trwa³ego u¿ytku by³y realnie o 0,6 proc. mniejsze ni¿ przed rokiem, to w grudniu by³y o 3,5 proc. wiêksze.
Wyniki sprzeda¿y detalicznej obejmuj¹ tylko sklepy zatrudniaj¹ce co najmniej 10 osób. Szeroko rozumiane wydatki konsumpcyjne, z uwzglêdnieniem mniejszych sklepów i punktów us³ugowych, prawdopodobnie zanotowa³y nieco g³êbszy spadek.