Od pocz¹tku lutego rozpocznie siê we Francji zwi¹zkowy protest w obronie kierowców ciê¿arówek. Jego forma nie jest znana.
We wspólnym komunikacie prasowym zwi¹zków zawodowych CFDT, CGT, FO, CFTC, CFECGC dzia³acze wzywaj¹ wszystkich pracowników bran¿y transportu drogowego do zmobilizowania siê do przygotowania dzia³añ, „które bêd¹ widoczne na terenie ca³ego kraju od poniedzia³ku 1 lutego 2021 roku”.
Zwi¹zkowcy zarzucaj¹ ministrowi transportu, ¿e nie martwi siê o los kierowców, a – jak przypominaj¹ – nie brakuje gor¹cych tematów: rozprzestrzenianie siê wirusa, konsekwencje brexitu i obowi¹zkowe testy PCR na powrót z Wielkiej Brytanii, godzina policyjna, otwieranie przydro¿nych restauracji, urlop na zakoñczenie zajêæ itp. Zwi¹zkowcy nie zdecydowali, jak¹ formê mo¿e przybraæ ta mobilizacja.
Niezadowoleni z pracy francuskiego rz¹du s¹ tak¿e pracodawcy. Ich stowarzyszenie FNTR bezskutecznie apeluje o obni¿enie danin publicznych i zauwa¿a, ¿e „W³adze publiczne maj¹ niefortunny zwyczaj traktowania przedsiêbiorstw transportu drogowego jako jednej ze zmiennych dostosowawczych ich polityki fiskalnej. Podatek od osi, podatek od paliwa, podatek magazynowy, podatki parkingowe i op³aty drogowe. Pojazdy ciê¿arowe ju¿ p³ac¹ prawie 7 mld euro rocznie i wnosz¹ rocznie 39 mld euro finansowanie infrastruktury.” FNTR wskazuje, ¿e przewoŸnicy od d³u¿szego czasu wycofuj¹ siê z d³u¿szych tras (dwie trzecie ciê¿arówek pracuje na dystansach do 150 km), a brak kierowców i rosn¹ce koszty hamuj¹ rozwój przedsiebiorstw.