Poland

Elektroklapa. Podwyżki cen prądu dobiją elektromobilność

Przez drogi prd przestanie si opaca eksploatacja nie tylko osobowych aut elektrycznych, ale take elektrobusw.

Przejechanie 100 kilometrw samochodem elektrycznym ju teraz moe kosztowa ponad 50 z, a wkrtce bdzie jeszcze droej nawet 70 z. To dwa razy wicej ni za przejazd dieslem. Tymczasem wzrost cen prdu sprawia, e operatorzy stacji adowania likwiduj przycigajce klientw promocje, w ktrych tankowanie" e-aut byo darmowe. W poniedziaek opaty na swoich stacjach wprowadzi Lotos, do koca procza to samo zrobi Orlen.

Opacalno aut elektrycznych stana pod duym znakiem zapytania stwierdza Adam Tychmanowicz, prezes Neptis SA, operatora systemu Yanosik.

Tym bardziej e infrastruktura adowania wci okazuje si bardzo skromna, a jak wylicza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, jej rozwj hamuje kilkadziesit rnych barier zwizanych m.in. z podatkami czy procedurami administracyjnymi. Na dodatek ceny samochodw elektrycznych s nawet dwukrotnie wysze od porwnywalnych modeli z napdem spalinowym. Z kolei program rzdowych dopat do ich zakupu nie moe ruszy z miejsca. Polska pozostaje jednym z zaledwie kilku europejskich krajw, gdzie do tej pory nie wprowadzono takich zacht.

Teraz jeszcze droejcy prd wyhamuje elektryfikacj miejskiej komunikacji autobusowej. Bdzie to bolesny cios w elektromobilno, gdy wobec poraki z prb rozpdzenia przez rzd rynku elektrycznych samochodw osobowych to wanie e-busy miay si sta jej forpoczt w Polsce. Wedug firmy JMK Analizy Rynku Transportowego do tej pory analizy wykazyway, e eksploatacja autobusw elektrycznych jest porwnywalna cenowo z pojazdami z silnikami Diesla przy pozyskaniu dofinansowania minimum na poziomie 70 proc. kosztw i cenach energii z 2018 roku. Teraz ta ukadanka zaczyna si sypa twierdzi Aleksander Kierecki, szef JMK.

Najbardziej odczuj to samorzdy, ktre ju zamwiy duo e-busw, jak Warszawa (130), Krakw (50) czy Zielona Gra (47).