Poland

Eksperci: są reklamowe strategie na czas epidemii

Media i internet

Adobe Stock

Organizacje i firmy dziaajce na rynku mediw apeluj o rozwane decyzje reklamodawcw.

Wasza pomoc i wstrzemiliwo w ograniczaniu budetw pozwoli nie tylko przetrwa naszej brany, ale rwnie przyspieszy transformacj cyfrow polskich firm, a co za tym idzie, dynamiczny powrt gospodarki do normalnego trybu funkcjonowania. Wywaona modyfikacja budetw to rwnie moliwo dalszego finansowania wysokiej jakoci dziennikarstwa, ktre ma kluczowe znaczenie w czasach pandemii i kryzysu gospodarczego" napisa Wodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska, w otwartym licie do reklamodawcw.

IAB Polska to Zwizek Pracodawcw Brany Internetowej. Reprezentuje wic medium najlepiej radzce sobie w walce o reklamowe budety. Epidemia Covid-19 sprawia jednak, e i ono cierpi. Niestety, uderzenie kryzysu nie omino caego ekosystemu reklamowego. Ju teraz wiemy, e wielu reklamodawcw rozwaa relokowanie budetw reklamowych, bd te rezygnacj z zaplanowanych kampanii w ramach zabezpieczenia rodkw finansowych. Zagrozi to pynnoci wszystkich ogniw w acuchu reklamowym: od agencji, przez domy mediowe, firmy ad-tech, po wydawcw" pisze Schmidt.

Jednym z problemw, na ktre wskazuje, jest blokowanie kampanii tam, gdzie moe si pojawi wzmianka o koronawirusie. Serwisy informacyjne od duszego czasu zmagaj si z pewn nadgorliwoci reklamodawcw, ktrzy czsto blokuj kategori news, niezalenie od jej jakoci i poruszanych tematw. Wol oni unika kontrowersyjnych kontekstw dla swoich reklam i sytuacji wymuszajcych gorczkow reakcj w sytuacji, gdy dzieje si co, przy czym marka nie chce by widoczna. Tak wanie dzieje si z obecn pandemi na wszelki wypadek blokowane s wywietlenia reklamodawcw na sowa kluczowe zwizane z Covid-19" wyjania Schmidt. Jego zdaniem trac tak i wydawcy, i reklamodawcy.

Za mdrymi decyzjami ws. wydatkw reklamowych opowiada si Rafa Wachnik, odpowiedzialny za strategi w Value Media (Group One). Musimy si zacz w tym kryzysie urzdza. Zaczn si do niego adaptowa nasi konsumenci. eby przetrwa, zaadaptowa musz si rwnie marki przekonuje.

Wedug niego warto rozway trzy strategie inwestycji w media i komunikacj, ale adna nie zakada cicia nakadw do koci". Firmom, ktre widz gwatowne zaamanie popytu, Wachnik zaleca optymalizacj. Zerowy budet na promocj naprawd nie pomaga. Jest jednak sporo narzdzi, dziki ktrym moesz to robi w sposb efektywny przekonuje. Drugie podejcie to obrona udziau w rynku, ktr mog zastosowa marki przewidujce odwrt konsumentw w krtkim okresie, np. z przyczyn regulacji (jak centra handlowe). Wygraj te marki, ktre strac najmniej. A to oznacza inwestycje w promocj i rozbudowywanie cyfrowych kanaw sprzeday, na co s twarde dowody z poprzednich kryzysw wylicza. W kocu strategia trzecia inwestuj" to zdaniem Wachnika wyjcie dla firm, ktre w kryzysie zyskuj. Jako przykad podaje producentw RTV/AGD, ywnoci i lekw w Chinach.

Ju 100 lat temu Roland Vaile, ktry bada skutki recesji wywoanej I wojn wiatow, zauway niekorzystny wpyw redukowania wydatkw na marketing w kryzysie, i to w perspektywie dugoterminowej. Przedsibiorstwa, ktre tak robiy, jeszcze przez trzy lata borykay si ze spadkami sprzeday. Firmy zwikszajce inwestycje w okresie kryzysu, rwnie dugoterminowo, zbieray owoce tej inwestycji. Badania Vaile'a potwierdziy analizy poczynione przy okazji kolejnych spowolnie gospodarczych mwi Izabela Albrychiewicz, prezes GroupM, kontrolujcej jedn trzeci inwestycji reklamowych w media w Polsce.

Naiwnoci byoby sdzi, e kada firma moe dzisiaj zwiksza inwestycje w promocj (nie czas aowa marketingu, gdy pon kadry"), ale widzimy, e niektre lokalne firmy upatruj szans w kryzysie i np. po latach nieobecnoci w telewizji wracaj tam z kampaniami dodaje szefowa GroupM.

GroupM szacuje, e w tym miesicu wydatki na reklam w Polsce mog by 40 proc. nisze ni w marcu. Trac wszyscy, ale najmniej media cyfrowe mwi Albrychiewicz. Luniej zrobio si na antenach telewizyjnych. Najbardziej zakupy widowni ograniczyy firmy motoryzacyjne i transportowe (o 47 proc.) oraz finansowe (38 proc.).

Football news:

5 matches of the Premier League and the championship game of Liverpool will be held on neutral fields at the request of the police
Rosel on prison in Spain: one idiot said I was a fucking Catalan and all Catalans should die
We went to the Danish stadium through Zoom: a 40-meter screen with video, a bulldog fan and attempts to sing at a distance of thousands of km
Werner will not transfer to Inter
Flick about comparisons with Heynckes: He's on a different level. Jupp had been successful for years, and I only came in November
Smertin got into the Premier League because of Abramovich's kindness: the transfer to torpedo failed, the billionaire sheltered him in Chelsea
Ruediger tries to convince Werner to move to Chelsea