
- Wójt gminy opracowa³ projekt uchwa³y w sprawie zwolnieñ z podatku od nieruchomoœci w 2021 roku – dla wybranych grup przedsiêbiorców z bran¿y gastronomicznej i hotelarskiej z terenu naszej gminy. Czy takie zwolnienie jest legalne? Czy mo¿na je wprowadziæ z dat¹ wsteczn¹ od 1 stycznia? Tarcza antykryzysowa da³a pewne mo¿liwoœci gminom w 2021 r. – pyta radny.
Analiza pytania wymaga wstêpnie odniesienia siê do systematyki regulacji prawnych ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i op³atach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 z póŸn. zm.). Wskazany podatek od nieruchomoœci ma w³aœnie normatywn¹ podstawê w regulacjach tej w³aœnie ustawy.
W oparciu o upowa¿nienie ustawowe zawarte w art. 5 tej ustawy, rada gminy w drodze uchwa³y okreœla wysokoœæ stawek podatku od nieruchomoœci, z tym ¿e stawki nie mog¹ przekroczyæ rocznie okreœlanych pu³apów w specjalnych obwieszczeniach ministra finansów. Z ustawy tej wynikaj¹ tak¿e pewne mo¿liwoœci stosowania ró¿nego typu zwolnieñ w owym podatku. Ustawodawca przewidzia³ bowiem zarówno obligatoryjne zwolnienia ustawowe (art. 7 ust. 1 ww. ustawy), jak i mo¿liwoœæ wprowadzenia zwolnieñ fakultatywnych – do czego uprawnia art. 7 ust. 3 wspomnianej ustawy.
Czytaj tak¿e: O umorzeniu podatku od nieruchomoœci decyduje wójt, a nie rada gminy
Z punktu w...
Artyku³ dostêpny tylko dla e-prenumeratorów "Rzeczpospolitej"
Nowa Prenumerata ju¿ w sprzeda¿y, poznaj pakiet korzyœci!
Dostêp do najwa¿niejszych treœci z sekcji: Wydarzenia, Ekonomia, Prawo, Plus Minus; w tym ekskluzywnych tekstów publikowanych wy³¹cznie na rp.pl.
Dostêp do treœci rp.pl - pakiet podstawowy nie zawiera wydania elektronicznego „Rzeczpospolitej”, archiwum tekstów, treœci pochodz¹cych z tygodników prawnych, aplikacji mobilnej i dodatków dla prenumeratorów.