
Ponad 2 tys. punktów ³adowania samochodów elektrycznych ma przybyæ w 2021 roku. W roku 2022 ma ich byæ ju¿ 11 tys.
W tym roku mocno przyspieszy rozbudowa infrastruktury ³adowania elektrycznych samochodów. W porównaniu z zesz³ym rokiem nawet trzykrotnie
Jeœli w 2020 r. liczba ogólnodostêpnych stacji powiêkszy³a siê o 36 proc. r./r. (uruchomiono 826 punktów), to przewidywane tempo budowy sieci na nadchodz¹ce miesi¹ce mo¿e pozytywnie zaskakiwaæ. Wed³ug Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), tylko w 2021 r. przybêdzie ponad 2,2 tys. nowych punktów, a w 2022 r. ich liczba wzroœnie do ponad 11,2 tys. W koñcu ub. roku by³o ich 2711.
Pañstwo dop³aci
Na tak dynamiczny wzrost wp³ynie up³ywaj¹cy termin obowi¹zkowego tworzenia punktów ³adowania w du¿ych miastach, szykowany program dop³at do infrastruktury oraz usprawnienie procedur zwi¹zanych z przy³¹czaniem ³adowarek do sieci czy instalacji punktów w budynkach wielorodzinnych na wniosek mieszkañców.
Czytaj tak¿e: Kto kupuje samochody elektryczne w Polsce?
Powiêkszy siê liczba stacji ³adowania e-aut przy autostradach i drogach ekspresowych. W tym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzy³a oferty w przetargu na dzier¿awê punktów pod budowê kolejnych 36 stacji na miejscach obs³ugi podró¿nych (MOP) przy autostradach A1, A2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7 i S8. £adowarki stan¹ tam do koñca przysz³ego roku. Na razie e-auta mo¿na ³adowaæ na 17 MOP-ach przy trasach zarz¹dzanych przez GDDKiA. W kolejnych 23 miejscach ³adowarki s¹ w³aœnie instalowane.
W tym roku przybêdzie tak¿e ³adowarek stawianych przez koncerny paliwowe na stacjach benzynowych. Orlen ma obecnie 83 ogólnodostêpne stacje ³adowania. – Rok 2021 chcemy zakoñczyæ ze 150 stacjami ³adowania dzia³aj¹cymi w sieci PKN Orlen – informuje Joanna Zakrzewska, rzecznik spó³ki. Lotos ma 12 stacji w ramach projektu Niebieski Szlak, maj¹cego umo¿liwiæ swobodny przejazd samochodem elektrycznym autostradami A1 i A2 pomiêdzy Warszaw¹ a Trójmiastem. – Nasza strategia zak³ada rozwój sieci tak, aby ca³a sieæ liczy³a do 130 stacji ³adowania – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.
Najwiêcej ³adowarek jest w du¿ych miastach – to ponad po³owa stacji w Polsce. Liderem jest Warszawa. A w grudniu ub. roku zdecydowano o budowie kolejnych 408 ogólnodostêpnych stacji, po dwa punkty ³adowania ka¿da.
Wed³ug raportu „Polish EV Outlook" przygotowanego przez PSPA, do 2025 r. w Polsce mo¿e powstaæ 48 tys. ogólnodostêpnych punktów ³adowania samochodów elektrycznych. Infrastruktura prywatna i pó³prywatna mo¿e liczyæ nawet 110 tys. punktów. Obecnie 27 proc. ³adowarek znajduje siê na publicznych parkingach, 22 proc. w galeriach handlowych, 19 proc. przy hotelach, po 10 proc. przy salonach samochodowych i na stacjach paliw.
– Dla rozwoju elektromobilnoœci bardzo wa¿na jest nie tylko rozbudowa sieci w ujêciu iloœciowym, ale te¿ jakoœciowym, w ramach strategicznego planowania infrastruktury szybkiego ³adowania – podkreœla Maciej Mazur, dyrektor zarz¹dzaj¹cy PSPA. Obecnie wiêkszoœæ stacji to powolne ³adowarki pr¹dem przemiennym.
Utworzenie 200 hubów szybkiego ³adowania w miastach zarekomendowa³a Polska Izba Rozwoju Elektromobilnoœci (PIRE). Chodzi tu o wielostanowiskowe stacje oraz czasie ³adowania liczonym w kilku–kilkunastu minutach. – Jedynie szybkie i zdecydowane dzia³ania pomog¹ nam pobudziæ rynek elektromobilnoœci i stworzyæ bezpieczne warunki do u¿ytkowania pojazdów elektrycznych – stwierdzi³ Krzysztof Burda, prezes PIRE.
Problem ca³ej Europy
Infrastrukturê szybkiego ³adowania bêd¹ rozbudowywaæ Niemcy. Do koñca 2023 r. zainwestuj¹ 2 mld euro w budowê tysi¹ca szybkich stacji. Na razie jednak niewystarczaj¹ca liczba szybkich ³adowarek to problem ca³ej Europy. – Europejscy producenci samochodów wyprzedzaj¹ siê nawzajem, wprowadzaj¹c nowe samochody elektryczne. Jednak powodzenie tego ogromnego wysi³ku jest powa¿nie zagro¿one przez opóŸnion¹ instalacjê infrastruktury ³adowania – stwierdza Oliver Zipse, prezes stowarzyszenia producentów pojazdów ACEA i dyrektor generalny BMW.
Wed³ug szacunków ACEA liczbê szybkich ³adowarek nale¿y zwiêkszyæ skokowo – ju¿ teraz czterokrotnie. W ci¹gu najbli¿szych dwóch lat w Europie potrzebnych jest milion takich stacji. Kolejne dwa miliony mia³by siê pojawiæ do 2029 r. Wed³ug Monique Goyens, dyrektor generalnej Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC), ³adowanie e-auta musi byæ równie ³atwe jak tankowanie samochodu na benzynê. – Posiadanie wystarczaj¹cej i wygodnej infrastruktury do ³adowania jest drog¹ do zaufania konsumentów i wzrostu liczby samochodów elektrycznych – podkreœla Goyens.