Chiny bêd¹ pracowaæ nad w³asnym silnikiem turbowentylatorowym CJ1000 do w³asnego samolotu w¹skokad³ubowego C919, który powinien uzyskaæ certyfikacjê pod koniec roku — podano oficjalnie w Pekinie
Rz¹dowy plan rozwoju na lata 2021-25 przewiduje te¿ prze³om w technologii silników do samolotów szerokokad³ubowych. C919 produkowany przez pañstwowe przedsiêbiorstwo COMAC, podobnie ja inne, korzysta z importowanych silników, ale Chiny chc¹ opracowaæ w³asne alternatywne, aby zmniejszyæ zale¿noœæ od zagranicznych rozwiniêtych technologii — pisze Reuter.
W 2018 r. Stany oskar¿y³y chiñskich oficerów wywiadu o w³amanie siê do bazy danych, aby ukraœæ informacje o takich silnikach, u¿ywanych w samolotach cywilnych. Chiny nie przyzna³y siê do winy.
Prace przy C919 przebiegaj¹ planowo, próbne loty dobiegaj¹ koñca, samolot powinien uzyskaæ chiñskie zaœwiadczenie ¿eglownoœci pod koniec bie¿¹cego roku, a producent dostarczyæ pierwsza sztukê premierowemu klientowi — poinformowa³ g³ówny projektant programu C919, Wu Guanghui. Premierowy klient, China Eastern z³o¿y³a teraz potwierdzone zamówienie na 5 sztuk.
Rosja wspó³pracuje z Chinami nad samolotem szerokokad³ubowym CR929, w grudniu wykona³ pierwszy lot z silnikami miejscowej produkcji pierwszy raz od czasów radzieckich.