Kluczowy z punktu widzenia polskiego eksportu rynek brytyjski nadal ma du¿y potencja³.
1 stycznia zakoñczy³ siê okres przejœciowy, a w ¿ycie wesz³a nowa umowa handlowa Wielkiej Brytanii z UE. Zdaniem ekspertów Santander Bank Polska, choæ uda³o siê unikn¹æ wprowadzenia wysokich ce³ na rodzime produkty, to od tego momentu handel wygl¹da zupe³nie inaczej.
– Od 2021 r. sprzeda¿ produktów z UE do Wielkiej Brytanii jest eksportem na rynek „krajów trzecich”. To wi¹¿e siê z nowymi obowi¹zkami administracyjnymi, zarówno po stronie polskiego sprzedawcy, jak i brytyjskiego importera. W niedalekiej przysz³oœci nale¿y spodziewaæ siê tak¿e zmian w brytyjskim prawie ¿ywnoœciowym, np. wymagañ jakoœciowych dla produktów spo¿ywczych czy zawartoœci etykiet. Dla przedsiêbiorstw oznacza to koniecznoœæ ci¹g³ego monitorowania zmian oraz dostosowywania do nich swoich produktów – stwierdzi³ Grzegorz Rykaczewski, analityk Santandera.
Nowa umowa handlowa najbardziej wp³ywa na bran¿ê miêsn¹. W 2019 r. brytyjski rynek odpowiada³ za m.in. 14 proc. ca³kowitego eksportu miêsa drobiowego przez polskich producentów oraz 33 proc. eksportu kie³bas oraz wêdlin. Nowymi regulacjami dotkniête s¹ równie¿ wytwórcy s³odyczy, bran¿a piekarska oraz tytoniowa.
– Wielka Brytania – pomimo brexitu – pozostaje krajem o wysokim potencjale dla polskiego sektora rolno-spo¿ywczego. To rynek prawie 67 milionów konsumentów i jedna z najwiêkszych gospodarek œwiatowych. To równie¿ kraj, w którym – wed³ug szacunków brytyjskiego urzêdu statystycznego - ¿yje prawie milion Polaków. Tworzy to potencja³ do rozwoju sprzeda¿y zarówno towarów masowych, nieprzetworzonych, ale te¿ produktów wysoko przetworzonych, w tym sprzedawanych pod markami polskich producentów – podsumowa³ Rykaczewski.