Wspólnie z analitykami przygl¹damy siê spó³kom, które, mimo i¿ dzia³aj¹ w tradycyjnych bran¿ach „starej gospodarki” , przechodz¹ przez kryzys such¹ stop¹.
Tradycyjne bran¿e nie maj¹ ³atwego ¿ycia w okresie gospodarczych zawirowañ wywo³anych przez Covid-19, mimo to czêœæ spó³ek wywodz¹cych siê z nich radzi sobie zaskakuj¹co dobrze.
Mimo niesprzyjaj¹cego otoczenia gospodarczego na warszawskim parkiecie poza bran¿¹ IT czy biznesami zwi¹zanymi z szeroko pojêt¹ ochron¹ zdrowia te¿ nie brakuje firm, które s¹ w stanie poprawiaæ przychody i zyski, nierzadko notuj¹c nawet wzrost rentownoœci.
Kryzys ich nie dotyczy
Kryzys doœæ ³agodnie obszed³ siê z bran¿¹ budowlan¹.
Kontrakty by³y realizowane bez wiêkszych zak³óceñ. Skorzystali na tym przede wszystkim najwiêksi gie³dowi przedstawiciele tej bran¿y z du¿ymi portfelami zleceñ.
– Wp³yw pandemii na bran¿ê budowlan¹ okaza³ siê minimalny, na co z³o¿y³o siê kilka czynników. Z jednej strony spó³ki budowlane nie narzeka³y na brak pracy, gdy¿ o ile nowe zlecenia mog³y zostaæ wstrzymane, o tyle kontynuowano realizacjê ju¿ posiadanych d³ugoterminowych kontraktów. Z drugiej strony korzysta³y na ni¿szych cenach materia³ów oraz ni¿szej presji na wynagrodzenia w zwi¹zku z niepewnoœci¹ o miejsca pracy. Bran¿y nie dotknê³y równie¿ rz¹dowe restrykcje, a ³añcuchy dostaw nie by³y w istotny sposób zak³ócone – wyjaœnia Adam Anio³, analityk BM BNP Paribas.
– Mimo i¿ wydaje siê, ¿e najwiêksza niepewnoœæ ju¿ minê³a, w obecnym otoczeniu nadal konserwatywnie preferujemy spó³ki z dobrze zdywersyfikowanym portfelem zleceñ (Budimex, Erbud, Unibep), które posiadaj¹ ekspozycjê nie tylko na kontrakty infrastrukturalne, w szczególnoœci gdzie inwestorem jest GDDKiA, ale równie¿ prowadz¹ prace bardziej specjalistyczne w segmencie przemys³owym czy in¿ynieryjnym – dodaje.
Du¿¹ odpornoœci¹ na kryzys wykazuje siê bran¿a dystrybutorów autoczêœci.
Uda³o im siê skutecznie zneutralizowaæ negatywny wp³yw pandemii na wyniki. Kluczem do ich poprawy okaza³o siê m.in. ciêcie kosztów i wydatków, co mocno pozytywnie wp³ynê³o na poprawê mar¿ i wyników Inter Carsu i Auto Partnera.
– Kolejny kwarta³ spó³ka notuje bardzo dobre wyniki. Wynika to z obni¿enia poziomu kosztów maj¹cych czêœciowo trwa³y efekt. Spó³ka zamrozi³a równie¿ realizacjê projektów. Wydaje mi siê, ¿e wyniki te pokazuj¹ potencja³ Inter Carsu – ocenia Sylwia Jaœkiewicz, analityk DM BOŒ. W jej ocenie solidny pod wzglêdem wyników III kwarta³ pokaza³, ¿e ca³y 2020 rok bêdzie udany.
– W naszych prognozach zak³adamy, ¿e tegoroczny zysk bêdzie wy¿szy od ubieg³orocznego i w³aœciwie po trzech kwarta³ach nasza prognoza jest zrealizowana w prawie 90 proc. – wskazuje.
Na GPW nie brakuje firm, które s¹ w stanie poprawiaæ przychody i zyski. Fot. Shutterstock
Na udany 2020 rok mo¿e te¿ liczyæ Auto Partner.
– Wstêpne wyniki za III kwarta³ 2020 roku sugeruj¹, ¿e spó³ka prawdopodobnie odnotuje w 2020 roku rekordowo wysoki zysk netto. Bêdzie to efektem odpornoœci na pandemiê rynku napraw samochodowych, kontroli nad kosztami operacyjnymi oraz wzrostu mar¿y brutto w bran¿y czêœci samochodowych – uwa¿a Tomasz Soko³owski, analityk BM Santandera.
Wp³yw pandemii i zwi¹zanych z ni¹ restrykcji w handlu omin¹³ sieci sklepów spo¿ywczych, czego przyk³adem jest Dino.
W³aœciciel sieci supermarketów nie mia³ wiêkszych problemów z kontynuacj¹ pozytywnego trendu w wynikach, co by³o efektem rozwoju organicznego i poprawy efektywnoœci. Co istotne, towarzyszy³a temu poprawa mar¿.
– Strategia Dino zak³ada stopniow¹ poprawê mar¿ operacyjnych w d³ugim terminie, g³ównie z uwagi na wzrost skali dzia³ania. Dziêki coraz wy¿szej sprzeda¿y spó³ka jest w stanie uzyskiwaæ od dostawców coraz lepsze warunki, co wp³ywa na mar¿ê brutto na sprzeda¿y. Ponadto wzrost obrotów pozytywnie przek³ada siê, poprzez efekt dŸwigni operacyjnej (koszty sta³e), na poprawê wskaŸnika kosztów SG&A (sprzeda¿y i ogólnego zarz¹du) w relacji do przychodów. Zarz¹d optymalizuje wiêc oba wymienione parametry w celu uzyskania jak najlepszej mar¿y EBITDA oraz EBIT. W poprzednich kwarta³ach Dino wspierane by³o tak¿e przez rosn¹ce ceny ¿ywnoœci oraz uruchamianie nowych centrów logistycznych (optymalizacja kosztów) – wskazuje Micha³ Krajczewski, kierownik zespo³u doradztwa inwestycyjnego w BM BNP Paribas. Zwraca uwagê, ¿e pomimo pogorszenia siê koniunktury gospodarczej Dino, dzia³aj¹c w sektorze FMCG, jest mniej nara¿one na efekty spowolnienia gospodarczego.
Bior¹c pod uwagê tegoroczne wyniki powodów do narzekañ nie mo¿e mieæ Asbis, zajmuj¹cy siê dystrybucj¹ sprzêtu IT. Narastaj¹co w trakcie trzech kwarta³ów skonsolidowane przychody ze sprzeda¿y wynios³y ponad 1,5 mld USD w porównaniu z blisko 1,3 mld USD w analogicznym okresie ubieg³ego roku, co oznacza wzrost o niemal jedn¹ pi¹t¹. Widaæ pozytywne trendy w zakresie osi¹ganych mar¿. Zysk rós³ szybciej ni¿ przychody. W trakcie dziewiêciu tegorocznych miesiêcy podwoi³ siê i przekroczy³ 15 mln USD. Tegoroczne wyniki okaza³y siê na tyle dobre, ¿e spó³ka zdecydowa³a siê podnieœæ ca³oroczn¹ prognozê zysku netto.
Tradycyjne bran¿e nie maj¹ ³atwego ¿ycia w okresie gospodarczych zawirowañ wywo³anych przez Covid-19. Fot. Shutterstock
Przemys³owe pere³ki
Korzystne warunki do wzrostu mia³a bran¿a artyku³ów wykoñczenia i dekoracji wnêtrz.
Kluczem do osi¹gniêcia lepszych od oczekiwañ rezultatów by³ wzrost aktywnoœci konsumentów w zakresie remontów, co sprawi³o, ¿e popyt na produkty do wykañczania wnêtrz utrzymywa³ siê na wysokim poziomie. Znalaz³o to odbicie w poprawie wyników takich spó³ek, jak Œnie¿ka, Decora czy Ferro.
– Szturm na sklepy i markety budowlane, który obserwowaliœmy w maju i czerwcu, nie przyniós³ spadku popytu w kolejnych miesi¹cach tegorocznego sezonu. By³o wrêcz przeciwnie i dlatego jesteœmy bardzo zadowoleni równie¿ ze sprzeda¿y w III kwartale – podkreœla Piotr Mikrut, prezes Œnie¿ki.
Negatywnych skutków nie odczu³a w wynikach Grupa Kêty. Co wiêcej, kryzys przyczyni³ siê równie¿ do poprawy otoczenia rynkowego producenta aluminiowych komponentów.
– Przewag¹ spó³ki jest dywersyfikacja biznesowa. Segment opakowañ giêtkich jest niecykliczny i pandemia nie mia³a wp³ywu na jego funkcjonowanie od strony przychodowej. To w³aœnie on wraz z segmentem systemów aluminiowych w g³ównym stopniu przyczyniaj¹ siê do poprawy tegorocznych wyników.
Dodatkowo g³ównym kosztem tego segmentu jest polietylen oraz polipropylen, którego ceny s¹ mocno skorelowane z cenami ropy.
Tegoroczne za³amanie cen ropy przyczyni³o siê do znacznego spadku cen tych surowców, co tym samym pozwoli³o spó³ce zrealizowaæ zdecydowanie wy¿sze mar¿e ni¿ w latach ubieg³ych – wskazuje £ukasz Rudnik, analityk Trigon DM.
Kêty pozyska³y nowych klientów wyrobów wyciskanych, wykorzystuj¹c s³aboœæ konkurentów w zwi¹zku z ograniczeniami produkcyjno-logistycznymi.
Negatywnego wp³ywu pandemii pró¿no szukaæ w wynikach Newagu.
S³absze otoczenie gospodarcze nie wp³ywa na realizowane kontrakty. Spó³ka jest przede wszystkim beneficjentem tej czêœci bud¿etu unijnego, która przeznaczona jest na inwestycje w tabor kolejowy.
– Tegoroczne wyniki to pochodna kontraktów podpisanych nawet dwa lata temu, a obecny portfel zamówieñ przewiduje dostawy do 2022 roku. Tym samym spó³ka jest doœæ odporna na s³absze otoczenie gospodarcze. Jedynym negatywnym efektem, jaki widzimy i który mo¿e mieæ wp³yw na mar¿e, jest os³abienie z³otego w relacji do euro. Jak podaje spó³ka, ok. 30 proc. zakupów komponentów jest rozliczanych w tej walucie. Nie zmienia to faktu, ¿e wyniki w 2020 r. prawdopodobnie wyka¿¹ wysok¹ dynamikê wzrostu rok do roku ze wzglêdu na rekordowy backlog – uwa¿a Micha³ Pilch, analityk Erste Securities.