Film

„Berlin Alexanderplatz”. Burhan Qurbani, syn emigrantów z Afganistanu, przeniós³ klasyczn¹ powieœæ do wspó³czesnoœci
Hitowy Przegl¹d Kina Niemieckiego rusza ju¿ w pi¹tek.
Kino niemieckie kojarzy siê z nazwiskami Wernera Herzoga, Rainera Wernera Fassbindera, Wima Wendersa, Volkera Schloendorffa. Ale wci¹¿ do³¹cza do nich wielu re¿yserów m³odszego pokolenia, tak¿e ze œrodowisk emigranckich. Florian Henckel von Donnersmarck, Oliver Hirschbiegel, Andreas Dresen, Caroline Link, Philip Groening, Christian Petzold czy Fatih Akin i Burhan Qurbani to dziœ wa¿ne postaci œwiatowego kina. A wci¹¿ pojawiaj¹ siê nowi twórcy. Warto ich twórczoœæ obserwowaæ, równie¿ podczas corocznych przegl¹dów filmów niemieckich.
Klasyka inaczej
W tym roku, gdy kina s¹ zamkniête, przeniesiona do sieci impreza ma szczególne znaczenie. To jedyna szansa, by obejrzeæ wa¿ne filmy, równie¿ te, które by³y w ubieg³ym roku w konkursie festiwalu berliñskiego, ale przez pandemiê dot¹d nie wesz³y na polskie ekrany. To przede wszystkim „Berlin Alexanderplatz". Burhan Qurbani, syn emigrantów z Afganistanu, przeniós³ akcjê klasycznej powieœci Alfreda Doblina z lat 20. XX wieku do wspó³czesnoœci.
Literackiego bohatera, drobnego przestêpcê Franza Biberkopfa, zast¹pi³ w jego filmie uchodŸca z Afryki. Ta nowa wersja „Berlin Alexanderplatz" – ca³kowicie ró¿na od 14-odcinkowego, wiernego ksi¹¿ce i erze weimarskiej serialu Fassbindera z 1980 roku – sta³a siê opowieœci¹ o dzisiejszych wykluczonych. O obcoœci, próbie odzyskania w³asnej godnoœci i zbudowania ¿ycia w nieprzyjaznym œwiecie. Qurbani pokazuje te¿ twarz Berlina szar¹ i groŸn¹, jakiej nie widz¹ turyœci fotografuj¹cy siê pod Bram¹ Brandenbursk¹ czy przy ZOO w Tiergaten.
Z g³ównego konkursu Berlinale 2020 do program przegl¹du trafi³ te¿ film „Undine". Ondyny w nordyckiej mitologii by³y boginkami mieszkaj¹cymi w jeziorach i rzekach. £¹czy³a siê z nimi legenda surowej zemsty na niewiernych kochankach. Do tych motywów powróci³ Christian Petzold. Bohaterk¹ jego filmu jest m³oda przewodniczka pracuj¹ca w berliñskim muzeum historycznym. Gdy ukochany mê¿czyzna zostawia j¹ dla innej kobiety, Undine jak mityczne boginki poprzysiêga mu zem-stê. Œmieræ. Mi³osny dramat Petzold utopi³ w lekko bajkowej atmosferze, pokaza³, jak niedaleko jest od mi³oœci do rozpaczy, jednoczeœnie tworz¹c na ekranie portret miasta.
„Undine" nie przekona wszystkich widzów, ja sama – choæ ceniê inne filmy Petzolda, m.in. „Barbarê" czy „Tranzyt" – nie kupujê jego formu³y. Ale nowy obraz Petzolda ma sporo zwolenników. Dosta³ nominacjê do Europejskiej Nagrody Filmowej, a rzeczywiœcie ciekawa jest zdobywczyni zarówno tej statuetki, jak i Srebrnego NiedŸwiedzia berliñskiego za kreacjê aktorsk¹ – odtwórczyni tytu³owej roli Paula Beer.
Dobr¹ markê maj¹ niemieckie filmy krêcone przez emigrantów. W czasie przegl¹du, poza dzie³em Qurbaniego, bêdzie te¿ mo¿na obejrzeæ film innego tureckiego twórcy Hüseyina Tabaka, który w „Gipsy Queen" przedstawia historiê Romki, by³ej mistrzyni boksu, walcz¹cej o przetrwanie we wspó³czesnym Hamburgu.
„Lekcja niemieckiego" to ekranizacja bestsellerowej ksi¹¿ki Sigfrieda Lenza, niemieckiego pisarza urodzonego w E³ku. Choæ historia toczy siê w nazistowskich Niemczech, jej tematyka – uwik³ania sztuki i polityki – jest wci¹¿ niebezpiecznie aktualna. To opowieœæ o policjancie, który otrzymuje rozkaz inwigilowania i powstrzymania od malowania artysty uprawiaj¹cego „zdegenerowan¹" sztukê ekspresjonistyczn¹. W to zadanie usi³uje wci¹gn¹æ syna.
W „Lekcji niemieckiego" polityka wdziera siê w ¿ycie zwyczajnych ludzi. Z kolei re¿yser Johannes Naber podgl¹da wielkie wspó³czesne machinacje i tajemnice ludzi w³adzy. W „Kryptonimie Curveball" rekonstruuje poszukiwania broni biologicznej w Iraku, której zastosowanie mo¿e wywo³aæ skutki niepokoj¹co przypominaj¹ce zaka¿enie koronawirusem.
Wzglêdnoœæ czasu
Z przeciwleg³ego bieguna kina jest „Mój koniec. Twój pocz¹tek", niemiecko-japoñskiej re¿yserki Mariko Minoguchi. To historia dwojga ludzi, którzy spotykaj¹ siê pewnego deszczowego dnia w metrze. Przypadek? Minoguchi opowiada o wzglêdnoœci czasu.
Z kolei Jan-Ole Gerster w kameralnym obrazie „Lara" obserwuje relacje miêdzy matk¹ i wkraczaj¹cym w doros³oœæ synem, rozpoczynaj¹cym w³aœnie artystyczn¹ karierê pianisty i kompozytora.
W przegl¹dzie znajdzie siê te¿ dokument „Schlingensief" zrealizowany przez monta¿ystkê (m.in. „Undine") Bettinê Böhler, poœwiêcony zmar³emu dziesiêæ lat temu Christophowi Schlingensiefowi, re¿yserowi filmów eksperymentalnych i wagnerowskich inscenizacji.
Pokazy Tygodnia Filmu Niemieckiego odbêd¹ siê na platformie MOJEeKINO.PL.
Od 22 stycznia codziennie bêdzie dostêpny inny tytu³ od godz. 19.00 przez 72 godziny. Koszt biletu 15 z³, karnet 80 z³.