Airbus postanowi³ opóŸniæ zwiêkszenie rytmu produkcji samolotów z rodziny A320, bo pandemia zaszkodzi³a popytowi na podró¿e i na samoloty.
Produkcja samolotów w¹skokad³ubowych z rodziny A320 wzroœnie z 40 do 43 miesiêcznie, ale dopiero w III kwartale, i do 45 sztuk co miesi¹c w IV kwartale. To reakcja grupy z Tuluzy na warunki rynkowe, wczeœniej zamierza³a dojœæ do 47 maszyn co miesi¹c od lipca 2021. Zgodnie z przewidywaniami, wzroœnie rytm produkcji najmniejszych A220 z 4 do piêciu co miesi¹c od koñca I kwarta³u. Produkcja samolotów szerokokad³ubowych powinna ustabilizowaæ siê na obecnym poziomie, odpowiednio ok. 5 sztuk A350 i dwóch A330 miesiêcznie. Airbus odroczy³ przyspieszenie monta¿u A350.
Airbus nadal uwa¿nie obserwuje rynek, zachowuje zdolnoœæ do zaspokajania potrzeb klientów, jest gotowy do dalszej adaptacji w miarê ewolucji sytuacji na rynku. Spodziewa siê, ¿e rynek samolotów pasa¿erskich wróci do poziomu produkcji sprzed COVID w latach 2023-25.
Najwiêkszym problemem na rynku — uwa¿aj¹ przedstawiciele sektora — jest niepewnoœæ zwi¹zana z dostêpnoœci¹ finansowania odbioru gotowych maszyn (wtedy klienci reguluj¹ wiêkszoœæ sumy kontraktu). Nie wiadomo bowiem, w jakim tempie bêd¹ dostêpne szczepionki na koronawirusa i co czeka gospodarkê. — Nadal na rynku jest wiele samolotów do odebrania — powiedzia³ Reuterowi wy¿szy rang¹ przedstawiciel firmy finansuj¹cej zakupy.
Odrêbnie Airbus poinformowa³ o zamówieniu przez Turkmenistan Airlines dwóch A330-200, przerobionych z wersji pasa¿erskiej na towarow¹ do przewozu frachtu. To pierwsze zamówienie z Turkmenistanu. A330-200 (P2F) mog¹ zabieraæ do 61 ton ³adunku na odleg³oœæ 7700 km.