Amerykañski producent ponaddŸwiêkowych samolotów dyspozycyjnych Aerion poda³, ¿e prywatna firma lotnicza NetJets nale¿¹ca do funduszu Berkshire Hathaway dosta³a zgodê na kupno 20 samolotów AS2.
Firma za³o¿ona w 2003 r. pracuje od maja 2004 nad takim samolotem, zaczê³a wspó³pracê z Airbusem, w grudniu 2017 zmieni³a partnera na Lockheeda Martina, a w lutym 2019 kolejnym partnerem zosta³ Boeing.
AS2 ma byæ 12-osobow¹ maszyn¹ na syntetyczne paliwo, osi¹gaj¹c¹ prêdkoœæ do 1,4 Macha (ok. 1600 km/h) i o zasiêgu 4750 mil morskich (8800 km). Na prace projektowe przewidziano bud¿et 4 mld dolarów, producent spodziewa siê rynku 300 takich samolotów w ci¹gu 10 lat i 500 ³¹cznie, w cenie po 120 mln dolarów. Ich produkcja zacznie siê w 2023 r. w zak³adzie firmy Aerion Park w Melbourne na Florydzie, trwa tam ju¿ od 2020 r. budowa centrali firmy. GE Aviation z konglomeratu General Electric zakoñczy³a pocz¹tkowy projekt nowego silnika turbowentylatorowego Affinity. W listopadzie 2020 producent zakoñczy³ testy modelu samolotu w tunelu aerodynamicznym francuskiego oœrodka badawczego ONERA.
AS2 powinien uzyskaæ certyfikacjê w 2025 r. Dotychczasowe zamówienia dotycz¹ ponad 80 sztuk na sumê 10 mld dolarów.
Aerion zapowiedzia³a ponadto stworzenie oœrodka szkoleniowego w zakresie pilota¿u samolotów ponaddŸwiêkowych dla celów cywilnych, komercyjnych i wojskowych, we wspó³pracy z wyspecjalizowanym podmiotem FlightSafety International z Bekshire Hathaway.
Bêdzie to pierwszy pasa¿erski samolot ponaddŸwiêkowy od czasu wycofania francusko-angielskiego Concorde w 2003 r. - stwierdzi³ Reuter