TURYSTYKA Trendy

Pomoc skierowana tylko do przedsiêbiorców i gmin na po³udniu Polski jest dzieleniem na lepszych i gorszych – mówi Krzysztof Swat, burmistrz Krynicy Morskiej. Jest on, obok kilkunastu innych samorz¹dowców, sygnatariuszem pisma do premiera w sprawie pomocy tak¿e dla przedsiêbiorców i gmin z terenów nadmorskich.
Janina Blikowska: Jak wygl¹da³a w poprzednich latach Krynica Morska w czasie ferii zimowych? Du¿o by³o turystów?
Krzysztof Swat: W ubieg³ym roku nie mieliœmy jeszcze lockdownu, wiêc niektóre oœrodki wczasowe, hotele czy obiekty, gdzie prowadzona jest rehabilitacja, funkcjonowa³y. By³y turnusy, by³o ob³o¿enie na œrednim poziomie, ale by³o. Przynajmniej w³aœciciele tych obiektów mogli zarobiæ na czêœæ kosztów utrzymania.
S¹ pustki. Oczywiœcie przyje¿d¿aj¹ jeszcze osoby z zewn¹trz do w³asnych apartamentów, które maj¹ w Krynicy Morskiej. Wiêc w weekendy, na Sylwestra czy w œwiêta widzieliœmy na ulicach, w sklepach czy na spacerach na promenadzie obce osoby. Ale to s¹ ludzie, którzy przyje¿d¿aj¹ do w³asnych mieszkañ, a nie jako turyœci.
Wed³ug pana wiedzy du¿o firm z Krynicy zwi¹zanych z turystyk¹ mo¿e nie przetrzymaæ tego lockdownu?
Ciê¿ko powiedzieæ. Staramy siê pomagaæ. Najgorzej maj¹ du¿e obiekty, które zatrudniaj¹ po kilkadziesi¹t osób, a tak jest choæby w tych obiektach rehabilitacyjnych. W³aœciciele utrzymaj¹ obs³ugê, bo jak zwolni¹, to póŸniej mog¹ mieæ problemy ze znalezieniem nastêpców. Krynica Morska jest trochê oddalona od du¿ych oœrodków jak Elbl¹g czy Gdañsk, wiêc na miejscu nie mamy zbyt wielu wykwalifikowanych pracowników, dlatego przedsiêbiorcy staraj¹ siê utrzymaæ za³ogê, któr¹ maj¹.
A w tej chwili jest dla nich tragedia. Jako urz¹d miasta staramy siê im pomagaæ i przek³adaæ zaleg³e podatki na póŸniejsze terminy, gdy dzia³alnoœæ tych obiektów bêdzie ju¿ mo¿liwa. Na wiosnê siê oka¿e, ile firm przetrwa, a ile nie. Wiêkszoœæ utrzymuje siê z turystyki sezonowej od kwietnia do wrzeœnia-paŸdziernika.
Lipiec by³ œredni, ale sierpieñ 2020 by³ dobry, wiêc przedsiêbiorcy trochê zarobili, ¿eby siê jakoœ utrzymaæ. Ale jak to d³ugo potrwa? Na ile im tych oszczêdnoœci wystarczy? Nie wiem.
Jest pan jednym z sygnatariuszy listu do premiera w sprawie wsparcia dla gmin nadmorskich, bo tu tak¿e turystyka zamar³a. Dlaczego to wsparcie jest konieczne?
Krynica Morska jest specyficznym miejscem. Tu 99 procent mieszkañców utrzymuje siê tylko z turystyki. Co zarobi¹ z turystyki, musi im wystarczyæ na utrzymanie domu, rodziny, ju¿ nie mówiê o jakiœ przyjemnoœciach, bo wyjazdy turystyczne w ubieg³ym roku czy w tym pewnie nie wchodzi³y w grê z uwagi na ni¿sze dochody. Teraz ka¿dy gromadzi pieni¹dze, by przetrwaæ do nastêpnego sezonu.
Wiêc takie dzielenie Polaków, przedsiêbiorców i gmin na te bardziej uprzywilejowane w danej chwili, na zasadzie takiej, ¿e teraz pomoc skierowana zostanie na po³udnie Polski, nie jest dobre.
Przecie¿ turystyka zim¹ nie funkcjonuje tylko na po³udniu Polski. Stoki narciarskie s¹ te¿ na Kaszubach, Mazurach czy w innych regionach.
Poza tym s¹ tam te¿ oœrodki rehabilitacyjne czy uzdrowiskowe, a nie tylko na po³udniu kraju. Taka pomoc skierowana tylko na po³udnie Polski to jest dzielenie na lepszych i gorszych.
Spodziewa siê pan dialogu z rz¹dem w tej sprawie?
Wiosn¹ ubieg³ego roku minister Andrzej Gut-Mostowy rozmawia³ z nami dwa razy w formie telekonferencji. Namawialiœmy go wtedy do pomocy i jakaœ tam pomoc by³a, z której skorzystali przedsiêbiorcy. A teraz? Zobaczymy.
Czy z powodu pandemii Krynica Morska musia³a zrezygnowaæ z inwestycji w 2020 lub bie¿¹cym roku?
Jesteœmy w dobrej sytuacji, bo przed pandemi¹ sprzedaliœmy du¿¹ dzia³kê, której wartoœæ równa³a siê rocznym dochodom w³asnym. Wiêc na razie nie rezygnujemy z inwestycji. Realizujemy te, które by³y rozpoczête, zaczynamy nowe. Na razie na rok czy dwa dochodów na inwestycje nam wystarczy.
Gorzej z dochodami bie¿¹cymi, które sp³ywa³y z dzier¿aw z op³aty miejscowej czy z op³aty targowej. Tu mamy znaczne spadki i tego nie odrobimy. A trzeba pamiêtaæ, ¿e dochody maj¹tkowe samorz¹du nie mog¹ byæ wydatkowe na wydatki bie¿¹ce, a jedynie dochody z podatków czy tego typu wp³ywów.
A jakieœ oszczêdnoœci by³y b¹dŸ bêd¹ podejmowane przez miasto?
W Krynicy Morskiej mamy jedn¹ szko³ê. Jej roczny koszt utrzymania to 2,5 miliona z³otych, a subwencji oœwiatowej otrzymujemy tylko 800 tysiêcy z³otych. Chyba najwiêcej wydatkujemy na szko³ê, ale tak jest w ca³ej Polsce.
Oszczêdzamy. W ubieg³ym roku w sezonie nie robiliœmy ¿adnych imprez dla turystów, nie by³o wystêpów artystycznych, kabaretów. Poszliœmy w kierunku promocji miasta w mediach spo³ecznoœciowych. Trochê oszczêdziliœmy. Nie s¹ to du¿e kwoty, rzêdu 100-200 tysiêcy z³otych.
Nie oszczêdzimy na sprz¹taniu, wywozie œmieci, na oœwietleniu ulic. Nie mo¿emy tego zrobiæ, jak w mieœcie s¹ turyœci. Nie mo¿emy przestaæ sprz¹taæ ulic czy ci¹gów pieszych po to, ¿eby oszczêdziæ.
Jeœli chcemy œci¹gaæ do siebie turystów i nie zraziæ ich do Krynicy, to standard miasta musimy utrzymaæ na wysokim poziomie.
Czy prace budowalne nad przekopem Mierzei Wiœlanej maj¹ wp³yw na codzienne funkcjonowanie miasta?
S¹ czasowe ograniczenia w dojeŸdzie do Krynicy Morskiej, bo mimo wczeœniejszych zapowiedzi, ¿e wiêkszoœæ towarów bêdzie dostarczana drog¹ wodn¹, nie jest tak dowo¿ona. Nie wiem czy w ten sposób cokolwiek przywieziono na budowê. Wszystko jest dostarczane drogami l¹dowymi – powiatow¹ z S7 i wojewódzk¹ a¿ do miejsca przekopu. Wiêc na pewno s¹ utrudnienia zwi¹zane z poruszaniem siê przy zwiêkszonej liczbie samochodów ciê¿arowych na budowê.
Na razie s¹ jedynie takie problemy. Nie by³o jakiœ wiêkszych korków, ale w miejscu przekopu ruch jest spowolniony.
Czy ta budowa wp³ynie na atrakcyjnoœæ turystyczn¹ Krynicy Morskiej?
Mo¿e. Lasy Pañstwowe przy przekopie wybudowa³y takie miejsca do sk³adowani drewna, pozyskiwanego z lasów, ale na razie s¹ one wykorzystywane jako parking dla osób, które chc¹ zobaczyæ budowê.
Zanim je wybudowano by³ problem z przejechaniem przez odcinek w miejscu budowy. Samochody sta³y po obu stronach jezdni, a ludzie przechodzili przez ni¹ i by³o to niebezpieczne.
Myœlê, ¿e wykonawca troszkê siê zreflektowa³. I dobrze, ¿e powsta³ ten parking. Jest trochê bezpieczniej. Jest du¿o samochodów, mo¿e teraz zim¹ nie, ale od wiosny 2020 do jesieni, jak by³a ³adna pogoda, to samochodów du¿o sta³o przy przekopie, bo ludzie byli ciekawi, jak wygl¹da budowa.
Samo miasto bêdzie mia³o jakieœ korzyœci z tej inwestycji?
Pewnie coœ skorzysta. Je¿eli faktycznie bêdzie u³atwiony ruch jachtów na Zalewie Wiœlanym, to mo¿e tych jachtów bêdzie trochê wiêcej. Jednak ja bym nie liczy³ na jachty pe³nomorskie, bo to s¹ jachty balastowe, które maj¹ doœæ sporo zanurzenie oko³o 2,5 metra, a Zalew Wiœlany jest jednak p³ytki.
Wiêc takie jednostki musia³by p³ywaæ po torach wodnych i prostopadle i równolegle do Zalewu Wiœlanego. Wiêc myœlê, ¿e nie s¹ to atrakcyjne rzeczy dla turysty ¿eglarza, bo takie p³ywanie od jednej mariny do drugiej mariny, po torach wodnych nie do koñca jest atrakcyjne.
Jeœli nie spe³ni¹ siê nasze czarne scenariusze zwi¹zane z ewentualnymi problemami z pla¿ami, to wtedy turystyka zyska trochê na tej inwestycji, na ³atwoœci dop³yniêcia do Krynicy Morskiej poprzez przekop. Ale du¿ych kokosów nie oczekujê.
Myœlê, ¿e Elbl¹g te¿ nie ma co liczyæ na du¿e zyski. Jeszcze kupê lat up³ynie zanim port w Elbl¹gu bêdzie dostosowany do przyjêcia jakiœ statków. A czy bêdzie ten ruch towarowy do Elbl¹ga czy nie? To dopiero czas poka¿e.